گزارشی از وضعیت اسماعیل رشیدی، زندانی عقیدتی ـ سیاسی عرب محبوس در زندان رجایی شهر

اسماعیل رشیدی، زندانی عقیدتی ـ سیاسی اهل سنت عرب که توسط دادگاه انقلاب بوشهر به ۵ سال زندان محکوم‌شده است، از شهریورماه ۹۶ در زندان رجایی شهر کرج، دوران محکومیت خود را سپری می‌کند. این شهروند در شهریورماه ۹۵، توسط مأموران اداره اطلاعات بوشهر بازداشت‌شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اسماعیل رشیدی از اهالی نخل تقی، استان بوشهر که توسط دادگاه انقلاب به ۵ سال زندان بابت اتهام «عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» محکوم‌شده بود، حدود سه سال و نیم از محکومیت خود را در زندان‌های بوشهر و رجایی شهر کرج سپری کرده است. این زندانی در حال حاضر در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی شهر بسر می برد.

بر اساس این گزارش پدر آقای رشیدی فوت کرده و مادر سالخورده وی توانایی جسمی و مالی برای ملاقات با فرزند نان‌آور خانواده‌اش را ندارد و علیرغم این موضوع، قوه قضائیه تاکنون با درخواست مرخصی و آزادی مشروط  آقای رشیدی موافقت نکرده و شرط قبولی درخواست‌های وی را منوط به تأییدیه اداره اطلاعات بوشهر گذشته است. این زندانی ۲۴ ساله، پیش از بازداشت به شغل ماهیگیری در بوشهر مشغول بوده  است.

اسماعیل رشیدی در تاریخ سوم شهریورماه ۹۵، توسط مأموران اداره اطلاعات بوشهر بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل‌شده بود.

یک منبع آگاه در این رابطه به کمپین می‌گوید: «اسماعیل به مدت ۴۰ روز در انفرادی اداره اطلاعات بوشهر، زیر شکنجه‌های روحی و روانی و جسمی مورد بازجویی و اعترافات دروغین و تحمیل‌شده برعلیه خود، قرارگرفته است که بعد از اعترافات اجباری، کارشناس اداره اطلاعات بوشهر از وی درخواست همکاری (جاسوسی) کرده و وی را تهدید کرده که در صورت عدم همکاری پرونده وی را به دادگاه ارجاع داده که منجر به صدور حکم می‌شود.»

به گفته این منبع آگاه، کارشناس اداره اطلاعات، وی را بعد از ۴۰ روز برای اذیت روحی و روانی بیشتر به بند عمومی جرائم خشن در زندان بوشهر انتقال دادند تا بلکه از طریق اذیت‌های روحی و روانی بیشتر دربندهای عمومی، وی را راضی و وادار به همکاری کنند که در این رابطه بارها امنیت جانی وی در زندان بوشهر توسط زندانیان جرائم خشن با چراغ سبز اداره اطلاعات بوشهر به خطر افتاده است که خوشبختانه اداره اطلاعات بوشهر به نتیجه دلخواه خود در رابطه با این زندانی نرسیده و بدین منظور وی را در تاریخ  ۱۲ شهریور ۹۶، از زندان بوشهر به زندان رجایی شهر کرج به‌دور از خانواده تبعید کردند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید