فریبرز رئیس‌دانا، اقتصاددان، پژوهشگر اجتماعی و زندانی سیاسی سابق بر اثر بیماری کرونا درگذشت

Fariborz Raeis Dana_Kampain.info

فریبرز رئیس‌دانا اقتصاددان، پژوهشگر اجتماعی، عضو کانون نویسندگان ایران و زندانی سیاسی سابق در بیمارستان تهران‌پارس بر اثر بیماری کرونا درگذشت.

روز دوشنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۸، فریبرز رئیس‌دانا اقتصاددان، پژوهشگر اجتماعی، عضو کانون نویسندگان ایران و زندانی سیاسی سابق ، در سن هفتاد و یک سالگی در بیمارستان تهران‌پارس بر اثر بیماری کرونا درگذشت.

آقای رئیس‌دانا، متولد سال ۱۳۲۷ در تهران، از شش روز پیش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بود.

این دانش‌آموختهٔ دکتری اقتصاد از مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه لندن (L.S.E) پیش تر در نیمه شب ۲۸ آذرماه ۱۳۸۹ پس از مصاحبه با تلویزیون بی‌بی‌سی در مورد طرح هدفمندی یارانه‌ها و «نیو لیبرالی» خواندن این سیاست در منزل شخصی بازداشت و دراواخر دی ماه همان سال با قید وثیقه از زندان آزاد شد.

این زندانی سیاسی سابق سپس در خردادماه ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی «مقیسه» به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. در متن حکم دادگاه، «عضویت در کانون نویسندگان، صدور بیانیه علیه سانسور، مصاحبه با رسانه‌های بی‌بی‌سی و صدای آمریکا و متهم کردن جمهوری اسلامی به آزار و تجاوز و شکنجه زندانیان» از دلایل صدور حکم اعلام شد.

«فریبرز رییس‌دانا» در اول خرداد ماه ۱۳۹۱، جهت اجرای حکم یک سال زندان خود بازداشت و به زندان اوین منتقل و روز دوشنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۲ از زندان اوین آزاد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل