گزارش جامعی از وضعیت زندانیان در شرایط شیوع اپیدمی کرونا درزندانهای مختلف کشور

انبوه گزارشها از زندانهای مختلف کشور نشانگر شیوع و گسترش ویروس کرونا در زندان ها می باشد این بیماری در زندان بزرگ تهران(فشافویه) ، زندانهای گوهردشت، قزلحصار، مرکزی، کرج، ارومیه، شیبان اهواز و کاشان و بقیه زندانهای کشور شیوع پیدا کرده و بیداد می‌کند.

جامعه جهانی،‌ سازمان‌های بین‌المللی و فعالان مدنی و سیاسی بارها از حکومت ایران خواسته‌اند تا با گسترش شیوع ویروس کرونا، حداقل با ترخیص موقت زندانیان مانع از شیوع گسترده‌تر این ویروس مرگبار در زندان‌ها شود.

دستگاه قضایی ایران علیرغم درخواست سازمان‌های بین‌المللی از رهایی زندانیان در زندان‌های مختلف حتی با وثیقه‌های سنگین خودداری می‌کند، و عملاً مانع از انتقال امکانات هرچند محدود بهداشتی به زندان‌ها می‌شود.

مسئولین با انکار کردن شیوع کرونا در داخل زندان ها و با سانسور های زیاد خبری ، زندانها  را امن جلوه داده ، ولی در حقیقت تعداد زندانیان مبتلا به ویروس با سرعت زیاد در حال افزایش است.

بسیاری از زندانیان سیاسی در زندان‌های سراسر کشور علیرغم بخشنامه رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان با محکومیت زیر ۵ سال، کماکان از اعزام به مرخصی محروم هستند.

بنا بر گزارش منابع مطلع از زندان‌های مختلف ، شرایط این زندانها از نظر ایمنی و بهداشتی به هیچ عنوان مناسب نیست و فاجعه اپیدمی ویروس کرونا در داخل زندانها در حال وقوع است.

طبق اخبار واصله از زندان ها،  ویروس کرونا به داخل اکثر زندان های کشور از جمله زندان تهران بزرگ سرایت و به شدت شیوع پیدا کرده است و تعداد زیادی از زندانیان محبوس به ویروس مبتلا شده و اکثر مبتلایان در وضعیت وخیم بوده و چند نفر جان خود را از دست داده اند.

یکی از زندانیان زندان فشافویه در تماسی با دفتر روزنامه شرق وضعیت بهداشتی این زندان را بسیار نگران‌کننده عنوان کرد.

“مهم‌ترین کمبود این روزهای زندان مواد ضدعفونی‌کننده است این زندانی گفت از آنجایی‌که پایه مواد ضدعفونی‌کننده الکل است، در زندان توزیع نمی‌شود او همچنین گفت دسترسی زندانیان به حمام هم خیلی محدود است و در بندی با نزدیک به ۱۵۰ زندانی تنها چهار حمام و آن هم در ساعات مشخصی از روز در دسترس است.”

همچنین یکی از زندانیان از زندان تهران بزرگ در مورد وضعیت خطرناک اپیدمی کرونا در زندان اوین “فایل صوتی” را منتشر نموده که به گفته ی وی بیش از ۴۰ زندانی در زندان فشافویه به کرونا مبتلا شده اند این در شرایطی است که هیچگونه رسیدگی و تدابیری در مقابله این بیماری در زندانها وجود ندارد.

در ادامه این فایل صوتی را میتوانید بشنوید:

https://www.gozaar.net/wp-content/uploads/2020/03/spanفایل-صوتی-زندان/span.mp3?_=1

 

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ویروس کرونا در زندان بزرگ تهران فرا گیر شده با این حال مسئولان تا کنون اقدامی برای پاک سازی این زندان نکرده اند.

در تیپ یک این زندان تعداد ۱ نفر به ویروس کرونا مبتلا بوده که جان خود را از دست داده است؛ تیپ ۲ و تیپ ۵ زندان نیز به ترتیب ۱ و ۷ نفر جواب آزمایش کرونای شان مثبت اعلام شد.

شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران در حالی‌ست که بنا بر اخبار منتشر شده از سوی زندانیان، بسیاری از زندان‌ها از دارا بودن حداقل‌های امکانات بهداشتی و رفاهی محرومند.

سازمان زندان ها هیچ گونه اقدامی در خصوص مراقبت و حفاظت زندانیان در این خصوص نکرده اند و از اعطای مرخصی به زندان نیز خودداری می کنند.

امیرحسین مرادی، از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه و محکوم به اعدام از تیپ ۵ بند ۲ سلول شماره ۱۴ زندان تهران بزرگ با اعلام مثبت شدن تست کرونا از روز گذشته به دستور مسئولان به سلول انفرادی « سوئیت » شماره ۱۱ تیپ ۱ زندان تهران بزرگ منتقل شد.

دستکم ۱۹ تن دیگر از بازداشت شدگان آبان نیز از جمله جمیل قهرمانی، سعید تمجیدی، محمد رجبی، میلاد ارسنجانی، محمد تقی پاک پور، محمد آدم و علی بی کس به سلول انفرادی شماره ۱۱ « سوئیت » واقع در تیپ ۱ زندان تهران بزرگ منتقل شده اند.

مهرداد محمدنژاد، محمد حبیبی و سهیل عربی همچنان در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ نگهداری می شود و در پی درخواست برای ضدعفونی کردن بند، مسئولان به آنان اعلام کرده اند که با هزینه شخصی خود می بایست برای پاک سازی اقدام کنند.

  • ابراز نگرانی خانوادە زندانیان محبوس از شرایط بهداشتی زندان در شرایط شیوع کرونا

عذار بازرگان،‌ مادر نرگس محمدی زندانی سیاسی در زندان زنجان،‌ طی نامه‌ای خطاب به ابراهیم رییسی،‌ رییس قوه قضاییه ایران،‌ ضمن اشاره به فقدان امکانات بهداشتی برای دخترش از تهدید جنسی و جانی او در زندان خبر داد.

ناهید کرمانشاهی ، مادرهنگامه شهیدی می‌گوید دخترش در تماسی از زندان با او از وضعیت بهداشتی بند زنان به ویژه در حالا که کرونا در جامعه شیوع پیدا کرده، راضی نیست.

وی در تماس با انصاف نیوز گفته: هنگامه چند دقیقه‌ای زنگ زد، حالش خراب بود و سرفه امانش نمی‌داد. می‌دانید که قلبش هم ناراحت است. می‌گفت که وضعیت بهداری زندان خوب نیست، نباید بهداری زندان امنیتی بشود، ماسک نمی‌دهند.

اصغر سپهری، برادر فاطمه سپهری، فعال سیاسی زندانی در توییتی نوشت: خواهرش در تماس تلفنی از زندان وکیل آباد شیراز گفته که زندانیان را به بند دیگری که شلوغ هم بوده منتقل کرده و بند آنها را به زندانیان مشکوک به کرونا اختصاص دادند.

خانواده آتنا دائمی،‌ فعال مدنی محبوس در زندان اوین، اعلام کردند که هم‌زمان با شرایط بحرانی زندان‌های ایران به‌دلیل شیوع کرونا، پرونده جدیدی برای این زندانی در ارتباط با حمایت از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه تشکیل شده است.

پدر آتنا دائمی در ویدئویی از شرایط بیماری و عدم اختصاص مرخصی به دخترش و احضار وی به دلیل تشکیل پرونده جدید خبر داد.

https://www.gozaar.net/wp-content/uploads/2020/03/10000000_892347787848834_8320432213294800120_n.mp3?_=2

 

  • نگرانی خانواده فعالان محیط زیستی زندانی از احتمال ابتلای آنها به کرونا

خانواده‌های فعالان زندانی محیط زیست در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه، خواستار اعطای مرخصی به اعضای زندانی خانواده خود شدند.

به گزارش ایرنا، این خانواده‌ها با ابراز نگرانی از امکان شیوع کرونا در زندان نوشته‌اند احتمال بیمار شدن زندانیان به «نوع جرم» و «میزان محکومیت» آنها ارتباطی ندارد.

آنها از اینکه این فعالان زندانی از بخشنامه رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان مستثنی شده‌اند، انتقاد کرده و نوشته‌اند در انتظار تجدید‌نظر در این تصمیم‌اند.

این خانواده‌ها خطاب به رئیسی نوشته‌اند: «آیا مصلحت و عدالت حکم می‌کند که عزیزان ما در این وضعیت خطرناک و نگران کننده مستثنی شوند!؟» آنها افزوده‌اند: «اعطای مرخصی حداقل مرهمی بر درد دو ساله دوری و جدایی و نگرانی برای خانواده‌هاست.»

  • نامه چهار نماینده مجلس ایران به وزیر بهداشت ایران درباره مرخصی زندانیان سیاسی

چهار نماینده مجلس ایران با نوشتن نامه‌ای مشترک به سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از او خواستند از طریق مذاکره با دستگاه قضایی شرایط استفاده زندانیان سیاسی از مرخصی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا را فراهم کند.

عبدالکریم حسین‌زاده،‌ رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس، روز سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه در همین زمینه به خبرگزاری ایلنا گفت: «به این دلیل از وزیر بهداشت چنین درخواستی شد تا در آینده هزینه‌های سیاسی و اجتماعی را متقبل نشویم.»

علاوه بر این نماینده، طیبه سیاوشی و‌ فاطمه سعیدی نمایندگان تهران و حمیده زرآبادی نماینده قزوین و آب‌یک نیز این نامه را امضا کرده‌اند.

حسین‌زاده در ادامه گفت‌وگوی خود ضمن اشاره به بخشنامه ابراهیم رییسی،‌ رییس قوه قضاییه،‌ مبنی بر تسهیل مرخصی زندانیان با حکم زیر پنج سال حبس اضافه کرد: «این بیماری سن و سال نمی‌شناسد، برای این موضوع نباید تبصره گذاشت و معتقدم قوه قضاییه باید برای این بخشنامه اصلاحیه‌ای در نظر بگیرد.»

 

  • سخنان  جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره بحران کرونا در زندانهای ایران

جاوید رحمان در گفت‌وگو با خبرنگاران در ژنو عنوان کرد که این واقعیتی «تاسف‌آور و آزاردهنده» است که ایران همچنان زندانیان سیاسی را در زندان نگه داشته آن هم در شرایطی که ویروس کرونا در کشور شیوع یافته است.

مقامات ایران روز دوشنبه اعلام کردند که جهت جلوگیری از شیوع کرونا تاکنون ۷۰ هزار زندانی را به مرخصی فرستاده‌اند. ولی اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی یا فعالان اجتماعی و حقوق بشر در زندان هستند.

آقای رحمان در ادامه سخنانش گفت: «زندانیان دوتابعیتی و خارجی اگر تاکنون به ویروس کرونا مبتلا نشده باشند، همچنان با این خطر در زندان مواجه هستند. آنها واقعا از این شرایط نگرانند و می‌ترسند.»

جاوید رحمان در ادامه اظهار داشت: «همه این‌ شرایط باعث نگرانی است و از این رو به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده‌ام که همه زندانیان را به طور موقت آزاد کنند.»

 

  • نامه سرگشاده زندانیان سیاسی سنی مذهب رجایی شهر به مجامع جهانی و نهادهای حقوق؛ ابراز نگرانی شدید نسبت به شیوع ویروس کرونا زندان

در بخشی از این نامه آمده است:

ما مشمول بر ۱۰۰ زندانی سیاسی عقیدتی سنی‌مذهب زندان رجایی‌شهر که سه سالن جداگانه ۱۱ و۲۱و۳۶ نگهداری می‌شویم، نسبت به شیوع ویروس کرونا، احتمال ابتلای زندانیان و شرایط بهداشتی داخل زندان به شدت ابراز نگرانی می‌کنیم. ما از طریق این نامه سرگشاده، از مجامع بین‌المللی و نهادهای حقوقی و به ویژه سازمان بهداشت جهانی خواهان جلوگیری از احتمال فاجعه‌ای مرگبار بر اثر ویروس کرونا در داخل زندان هستیم.

ازهمین طریق اعلام می‌کنیم که مسول هر اتفاقی برای زندانیان سیاسی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج به عهده دستگاه قضایی کشور و سازمان زندان‌ها و نهادهای امنیتی خواهد بود و ما آنها را باعث و بانی و مقصر خواهیم دانست. ضروری است یادآوری شود که دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر دادن مرخصی به زندانیان سیاسی زیر پنج سال، کاملا تبعیض‌آمیز و ضد اخلاقی است.

 

  • بیانیه چهار زندانی سیاسی زندان اوین پیرامون تعلل در فرستادن زندانیان سیاسی به مرخصی

بخشی از بیان نامه بدین شرح است:

با ورود ویروس کرونا به کشور و پنهان کاری و سهل انگاری نهادهای مسئول در قبال آن، اینک این بیماری مهلک تبدیل به فاجعه‌ای مهلک شده است که روزانه جان ده‌ها نفر از مردم ایران را در سراسر کشور می‌گیرد.

با این حال و به‌رغم صراحت بخشنامه‌ای که در مورد مرخصی زندانیان صادر شد و فرا رفتن از آن در اعزام زندانیان به مرخصی در شرایط بحرانی کنونی که جان زندانیان به‌شدت در معرض خطر قرار دارد، کاملا به‌جا، لازم و توجیه‌پذیر است؛ ما شاهد تعلل جدی در اجرای این بخشنامه از سوی دادستان و قضات ناظر بر زندان به‌ویژه در مورد زندانیان سیاسی هستیم.

لذا ما زندانیان سیاسی امضا کننده‌ی این بیانیه اعلام می‌داریم، مخاطرات بسیار جدی و غیرقابل جبران ناشی از این تعلل و طولانی شدن در روند اداری و قضایی اعزام زندانیان به مرخصی و به‌طور اخص هر گونه مانع تراشی در اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی بر عهده‌ی دو دستگاه اجرایی و قضایی و کل حاکمیت کشور است.

مجید آذرپی، امیرسالار داوودی، اسماعیل عبدی، جعفر عظیم‌زاده

 

  • بیانیه شماری از زندانیان قیام آبان، در زندان اوین درباره فاجعه کرونا:

ما جمعی از زندانیان قیام در اوین ضمن همدردی با عموم مردم ایران که بار دیگر در فاجعه کرونا قربانی سیاست‌های ضدمردمی و ضدانسانی حاکم بر کشور شده‌اند، یادآوری می‌کنیم که علت را باید در ریشه ویروسی که چهل سال است بر کشور حاکم است جستجو کرد. در شرایطی که مردم در مقابله با ویروس کرونا در بدترین شرایط به‌سر می‌برند و از حداقل استانداردهای بین‌المللی محروم هستند، سرکوب و مخفی‌کاری حکومت، ویروس را به یک فاجعه ملی تبدیل کرده است.

 

در این فاجعه زندانیان نیز مستثنی نیستند و در وضعیت وخیم و حادی به‌سر می‌برند. در شرایطی که زندانیان با کمبود ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و دارو در زندان مواجه هستند، در روزهای اخیر به‌رغم شیوع بیماریهای فصلی در زندان و ابتلاء تعدادی از زندانیان به ویروس کرونا، شاهد امتناع عمدی پزشکان بهداری از معاینه زندانیان دارای علائم کرونا هستیم. بیماران با وجود اعزام به بهداری و معطلی‌ طولانی، نهایتاً به بهانه‌های مختلف بدون معاینه و تجویز دارو به بند برگردانده می‌شوند. رؤسای زندان حتی اجازه دریافت دارو از طریق خانواده‌های زندانیان را نمی‌دهند.

 

از سازمان بهداشت جهانی و مراجع بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر می‌خواهیم که ضمن بازدید از وضعیت زندانها، برای نجات جان و سلامت زندانیان دست به اقدام بزنند تا از یک فاجعه انسانی ممانعت شود.

 

  • وضعیت زندانیان خارجی و دو تابعیتی در شرایط شیوع کرونا

نگرانی فرانسه درباره وضعیت سلامتی دو پژوهشگر فرانسوی زندانی در ایران

وزارت خارجه فرانسه درباره به وضعیت سلامتی فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی و رولان مارشال، دیگر پژوهشگر فرانسوی زندانی در ایران، با توجه به شیوع ویروس کرونا در این کشور ابراز نگرانی کرد.

فرانسه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا «در کوتاه‌ترین زمان» به درمانگران اجازه دهد تا با حضور در زندان، وضعیت سلامتی این دو زندانی را بررسی کنند.

وزارت خارجه فرانسه در پایان تصریح کرد: «ما بدون وقفه، برای وضعیت بهتر حبس  و دسترسی کنسولی منظم و منطبق بر تعهدات بین‌المللی ایران، به خانم عادلخواه و بازدیدهای کنسولی بیشتر برای رولان مارشال تلاش می‌کنیم.

پیش از این نیز ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری شهروند ایرانی- بریتانیایی زندانی، گفته بود که پس از تماس تلفنی با او در زندان اوین، احتمال می‌دهد که همسرش به ویروس کرونا مبتلا شده باشد.آقای رتکلیف با اشاره به سرماخوردگی و گلودرد نازنین زاغری تاکید کرده بود که از دولت بریتانیا می‌خواهد برای انجام آزمایش تست کرونای او با دولت ایران تماس برقرار کند.

 

  • معلمان زندانی

بخش کوچکی از زندانیان کشور کنشگران صنفی معلمان هستند که به خاطر پیگیری خواسته های صنفی- آموزشی و البته با – جرم کلی و تعریف نشده امنیتی- در زندان به سر می برند و مانند دیگر زندانیان در خطر آلودگی به ویروس کرونا هستند معلمان به دنبال حقوق صنفی-آموزشی معلمان و دانش آموزان بوده اند و سزاوار نیست که در چنین شرایط نگران کننده ای در زندان باشند.

 

  • مخالفت با درخواست مرخصی و محرومیت از مرخصی – پنج فعال کارگری کُرد ، معترضین آبان ماه، بهایی ها و …

محرومیت عباس واحدیان شاهرودی، زندانی سیاسی از حق درمان

عباس واحدیان شاهرودی، فعال مدنی، نویسنده و زندانی سیاسی محبوس در بند ۴ زندان وکیل آباد مشهد در پی بروز علائم شبه کرونا که شامل سرفه های خشک، عفونت ریه و صدای ریه ها در هنگام تنفس می باشد و همچنین  وجود پیوره «پیرا دندان‌آماس » در لثه ها، از ضعف جسمانی شدید، مشکل بینائی و افت فشار خون از دسترسی به خدمات پزشکی و هرگونه درمان محروم مانده است. این زندانی سیاسی علیرغم گذشت بیش از ۶ ماه از بازداشت بطور بلاتکلیف در زندان وکیل آباد مشهد محبوس مانده است.

عدم موافقت با مرخصی موقت هادی تنومند، فعال کارگری

با مرخصی «هادی تنومند»، فعال کارگری که برای تحمل ۳ سال و نیم حبس خود در زندان شهرستان بوکان محبوس است، با وجود بیماری او موافقت نشده است.

هادی تنومند مبتلا به بیماری آسم و میگرن است و نباید در معرض این ویروس قرار بگیرد و ضروری است که در مکان بهداشتی بسر برد.

 

ممانعت از مرخصی بهنام اسکندریان؛ زندانی بهایی سمنان

با مرخصی «بهنام اسکندریان» از زندانیان بهایی که بیش از ده ماه است در حال گذراندن حکم سه سال و نیم حبس تعزیری در زندان سمنان است، موافقت نشده است.

یکی از نزدیکان این شهروند بهایی به ایران‌وایر گفت: «در هفته گذشته، مسئولین زندان با درخواست مرخصی بهنام موافقت کردند و وثیقه هم گرفتند ولی پس از چند روز گفتند شرایط بهنام با سایر زندانیان فرق می‌کند و لازم است در این مورد از اداره اطلاعات سمنان استعلام بگیرند.

 

ممانعت از اعزام به مرخصی سه زندانی سیاسی بلوچ با وجود شیوع کرونا در زندان زاهدان

 

از اعزام به مرخصی سه زندانی سیاسی بلوچ ممانعت می‌شود؛ این زندانیان از سال ۹۳ در زندان هستند و تاکنون به مرخصی اعزام نشده‌اند.

به گزارش تلویزیون آزادی به نقل از کمپین فعالین بلوچ، سه زندانی سیاسی به نام های عبدالحمید کهرازهی، عطاءالله هوت و عبدالصمد هوت همچنان از داشتن حق مرخصی محروم هستند.

 

محرومیت مجید آذرپی, زندانی سیاسی از حق مرخصی در پی شیوع کرونا

روز سه شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۸, مجید آذرپی, زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ که در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس ۶ سال و نیم خود می باشد از حق مرخصی علیرغم تامین وثیقه برای تودیع محروم مانده است. با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران زندانیان محبوس در زندانها در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند.

 

محرومیت پنج فعال کارگری کُرد از مرخصی علیرغم صدور بخشنامه جدید قوه قضاییه

به گزارش کردپا پنج فعال کارگری کُرد به نام‌های “خبات دهدار، هادی تنومند، زانیار دباغیان، توفیق محمودی و اسحاق روحی” علیرغم صدور بخشنامه جدید قوه قضاییه همچنان در زندان به سر می‌برند و از اعزام به مرخصی محروم هستند.

عدم پاسخگویی به درخواست مرخصی سپیده فرهان

بر اساس گزار‌ش‌ها، با وجود نگرانی‌ها از شیوع کرونا در زندان‌های ایران، به درخواست مرخصی سپیده فرهان، دانشجوی رشته گرافیک که در زندان اوین محبوس است، همچنان پاسخ مشخصی داده نشده است.

بلاتکلیفی حامد آیینه وند در رابطه با اعطای مرخصی

حسین بیات، وکیل حامد آیینه‌وند، روزنامه‌نگار زندانی، با اشاره به دوبار مراجعه‌اش به زندان اوین و تلاش برای پی‌گیری درخواست مرخصی موکل خود، به ایران اینترنشنال گفت که «مراجعاتش بی‌ثمر بوده و از کسانی که پی‌گیر مرخصی زندانیان امنیتی‌اند، خواسته شده هفته آینده مراجعه کنند».

 

مخالفت با درخواست مرخصی زینب جلالیان و تداوم حبس زندانیان سیاسی با وجود خطر کرونا

با وجود انتشار گزارش‌هایی درباره شیوع بیماری کرونا در زندان‌های ایران، مقام‌های قضایی همچنان با مرخصی درمانی زینب جلالیان،‌ زندانی سیاسی در شهر خوی،‌ مخالفت می‌کنند زینب جلالیان به دلیل بیماری چشم،‌ دهان و ناحیه شکمی درخواست مرخصی درمانی کرده که همچنان با آن مخالفت می‌شود.

 

  • احضار و بازداشت در شرایط شیوع کرونا

مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز و زندانی سیاسی سابق روز پنج‌شنبه ۲۲ اسفندماه با دستور شعبه ۱۰ دادیاری دادگاه انقلاب شیراز بازداشت شد. آقای حاجتی به تازگی از زندان آزاد شده بود.

 

احضار سه عضو کانون نویسندگان ایران برای اجرای حکم حبس، هم‌زمان با بحران کرونا در زندان‌ها

سه عضو کانون نویسندگان ایران که پیشتر به ۱۵ سال و شش ماه حبس محکوم شده بودند، برای اجرای حکم به زندان احضار شده‌اند.

کیوان باژن، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی، سه عضو کانون نویسندگان،‌ روز پنجشنبه ۲۲ اسفندماه در گفت‌وگو با کمپین حقوق بشر ایران ضمن تایید خبر احضار خود این اقدام را در راستای ایجاد «هراس» و «وحشت» در جامعه عنوان کردند.

  • زندانیانی که به آنها مرخصی تعلق گرفته:

در پی شیوع کرونا در ایران بنابر اعلام مقام‌های قضایی به ۵۴ هزار زندانی مرخصی داده شده است.

بنا بر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، محمود بهشتی لنگرودی، فعال صنفی و سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران به مرخصی اعزام شد. او در زندان اوین محبوس است.

ناهید کرمانشاهی، مادر هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار زندانی به انصاف نیوز گفت: دخترش از زندان به مرخصی آمده است.

ابراهیم نوری فعال ملی مدنی آذربایجانی شامگاه روز ۲۲اسفند۱۳۹۸ با تودیع قرار کفالت پس از حدود ۲۱ ماه زندان توانست برای اولین بار به مرخصی اعزام شود.

  • مبتلایان و جانباختگان کرونا در زندان

زندانی سیاسی امیرحسین مرادی از زندانیان قیام آبانماه که به اعدام محکوم شده است در زندان فشافویه جزو مبتلایان به ‌کرونا می‌باشد.

۲زندانی سیاسی در زندان شیبان اهواز نیز به‌ کرونا مبتلا و به‌ قرنطینه زندان منتقل شده‌اند و اطلاعی از آنها در دست نیست.

مرگ یک زندانی مشکوک به کرونا در زندان بزرگ تهران

حمید رضا ۴۴ ساله که دوران محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری می کرد که در ابتدا علائم سرماخوردگی در خود دید و با گذشت چند روز با شروع شدن سرفه هایش در زندان به کام مرگ فرو رفت.

تاکنون یک زندانی در زندان ارومیە بە دلیل ابتلا بە ویروس کرونا جانش را از دست دادە و پنج زندانی نیز بە مراکز درمانی منتقل شدەاند.

حامد سهیلی افسر نگهبان زندان لاکان رشت بر اثر کرونا جانباخت، زندانیان لاکان در خطرابتلای به ویروس کرونا قرار دارند.

 

محمد قنبردوست، زندانی سنی مذهب در زندان ارومیه روز دوشنبه ۱۲ اسفندماه به دلیل وخامت حال جسمی به بهداری و از آنجا به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد. بیماری آقای قنبردوست با درصد بالایی کرونا تشخیص داده شده است.

 

همزمان آزمایش دو زندانی با جرائم مرتبط با مواد مخدر نیز از زندان قزحصار مثبت اعلام شده و هم اکنون در بهداری زندان قرنطینه شده‌اند.

 

در بند ۴ زندان اوین در حالی یک مورد ابتلا به کرونا تایید شده است که تعدادی از زندانیان سیاسی در حال اعتصاب غذا با بدنهایی ضعیف و وضعیت سلامتی نامناسب به سر می برند.

 

در زندان رجایی شهر کرج نیز ابتلای یک سرباز وظیفه برگشته از بیمارستان مثبت اعلام شده است.

 

شمار افراد مشکوک به کرونا در زندان‌های ارومیه، سنندج، خرم آباد، گرگان، تهران بزرگ و بسیاری زندانهای دیگر به شدت رو به افزایش است. هرانا در گزارشی از لغو اعزام ۲۰ تن از زندانیان سیاسی مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در زندان تهران بزرگ و انتقال آنها به قتلگاه علیرضا شیرمحمدی خبر داده بود.

شیوع نگران کننده این بیماری مرگبار در حالی است که زندانیان در زندان‌های سراسر کشور از حداقل امکانات بهداشتی لازم برای تشخیص و یا پیشگیری از شیوع ویروس کرونا محروم هستند.شمار زندانیان مشکوک به بیماری ناشی از ویروس کرونا در زندانهای مختلف کشور به شدت رو به افزایش است.

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل