گزارشی از وضعیت یک زندانی عرب در زندان تربت جام

Mehdi-morebi-arab

منابع حقوق بشری از وضعیت یک زندانی سیاسی عرب ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است مورد سوء قصد در زندان قرار بگیرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یک زندانی عرب که هم اکنون در زندان تربت جام نگهداری می‌شود و تاکنون چندین بار از سوی زندانیان مورد حمله قرار گرفته است.

هویت این زندانی «مهدی معربی»، فرزند جبار متولد سال ۱۳۷۱ خورشیدی عنوان شده است.

او در سال ۱۳۹۴ توسط اداره اطلاعات همراه ۱۷ جوان اهل حمیدیه بازداشت و  ۱۸ ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز تحت شکنجه جسمى و روحى قرار گرفته و در هنگام شکنجه به گفته خانواده این زندانی، «پاى او را با دریل برقی سوراخ کردند.»

شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی زارعی، مهدى معربى را به همراه چند تن دیگر به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملى محاکمه و به تحمل ۳۰ سال حبس در تبعید در خرم آباد براى مهدى معربى صادر کرده است.

منابع حقوق بشری عرب های اهوازی می‌گویند، مهدی معربى همراه با دیگر متهمان این پرونده در دادگاه انقلاب اهواز از بابت اتهام های “اقدام علیه امنیت کشور”، “محاربه با خدا”، “افساد فی الارض” از طریق شرکت در قتل یک شهروند در شهر حمیدیه در سال ۱۳۹۳, “حمله به پاسگاه نیروی انتظامی جنب کاخ شیخ عبدالحمید در سال ۱۳۹۲” و “مجروح کردن دو مامور”، “تخریب و سوزاندن ماشین آلات و تجهیزات شرکت نفت در سال ۱۳۹۲”, حمله به کاروان‌هاى راهیان نور در قرارگاه ثامن الائمه در سال ۱۳۹۴″، “مجروح کردن یک روحانی در سال ۱۳۹۰″، “شرکت در حمله به ایستگاه بازرسی نیروی انتظامی در پارک گمبوعه در ۱۳ فروردین۱۳۹۴″، به این احکام محکوم شدند. این احکام در حالی صادر شده که متهمان این پرونده، با رد اتهام های انتسابی گفته‌اند که زیر شکنجه مجبور به اعتراف به این اتهامات شده‌اند.

در این پرونده، سه متهم به نام‌های “قیس عبیداوى”، احمد عبیدواى و سجاد بلاوى (عبیداوى) در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ اعدام شدند.

مهدی معربى هم با توجه به رای دادگاه از زندان خرم آباد به زندان تربت جام منتقل شده، اما حالا به‌خاطر دوری راه و سکونت خانواده‌ خود در استان خوزستان از ملاقات با خانواده محروم مانده و تاکنون با درخواست انتقال وی به یکی از زندان‌های شهر اهواز موافقت نشده است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید