ابتلای ۴ شهروند زن بهایی به کرونا در زندان بیرجند

۴ شهروند زن بهایی در زندان بیرجند به ویروس کرونا مبتلا شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۴  شهروند زن بهایی به نامهای «سارا محمدی»، «شیدا عابدی»، «سیمین محمدی» و «مریم مختاری» در زندان بیرجند به ویروس کرونا مبتلا شده و از ابتلای هشتاد زندانی دیگر به این بیماری در این زندان خبر دادند.

بر اساس گزارشات رسیده، این ۴ شهروند زن بهایی محبوس در زندان بیرجند، روز ۶ خرداد ماه ۱۳۹۹، با اتمام دوران مرخصی به زندان بیرجند و بند قرنطینه منتقل شده بودند.

در اوایل فروردین ماه امسال، با شیوع ویروس کرونا و احتمال سرایت آن درمحیط‌های پرتراکم مانند زندان و نبود تدابیری مانند قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی و گسترش آن به زندان‌های ایران، بسیاری از زندانیان محبوس در زندانهای کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

پیشتر گروهی از کارشناسان ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، روز جمعه ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۹ با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایرانی خواستند که با توجه به خطر جدی ابتلا به ویروس کرونا، زندانیان عقیدتی و دو تابعیتی را فوراً آزاد کنند.

همچنین دهها سازمان حقوق بشری طی بیانیه ای مشترک خواستار آزادی مدافعان حقوق بشر زندانی شده بودند. دهها عضو دیگر فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) در بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر «خطر جدی بیماری جهان‌گیر» و «به سرعت رو به گسترش کرونا (کوید ۱۹)» برای زندانیان، خواستار آزادی مدافعان حقوق بشر زندانی شده‌ بودند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در گزارشاتی به ابتلای شماری از زندانیان به ویروس کرونا در زندانها پرداخته بود. «علی یونسی» دانشجوی دانشگاه شریف محبوس در زندان اوین، «زینب جلالیان»، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، «لیلا میرغفاری»،‌ فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین، «سام رجبی»، فعال محیط زیست محبوس در زندان اوین، «حبیب الله لطیفی» زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد در زندان مرکزی سنندج، تعداد اندکی از زندانیانی هستند که در زندانها به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید