اردشیر فناییان، شهروند بهایی به زندان سمنان بازگشت

اردشیر فناییان، شهروند بهایی محبوس در زندان سمنان با پایان دوران مرخصی به زندان بازگشت.

روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ماه، اردشیر فناییان، شهروند بهایی محبوس در زندان سمنان که سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه امسال در منزل شخصی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در دادگاه تجدیدنظر سمنان به ۶ سال حبس محکوم شده بود، با پایان دوران مرخصی جهت گذراندن دوران حبس به زندان بازگشت.

اردشیر فناییان به همراه یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، در منزل شخصی‌شان توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

از وضعیت این شهروندان بهایی در ماه‌های اول بازداشت هیچ اطلاع درستی در دست نبود.

پیش‌تر مرتضی اسماعیل‌پور، فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار در این خصوص به کمپین گفته‌بود: «این افراد در منازل شخصی خود بازداشت شده و ماموران هنگام تفتیش تعدادی از وسایل شخصی آن‌ها را نیز ضبط کرده‌اند.»

در مرحله بدوی، دادگاه انقلاب سمنان، اردشیر فناییان را به ۱۰ سال حبس تعزیری، یک‌سال محرومیت از حضور در سمنان و یک‌سال تبعید به شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان محکوم کرد.

اتهامات مطرح شده علیه این شهروند بهایی «عضویت در گروه‌های غیرقانونی اقدام کننده علیه امنیت کشور» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغاتی و تشکیلاتی» عنوان شده‌بود.

پیش‌ از این نیز اردشیر فناییان در سال ۱۳۹۲، «به دلیل بهایی بودن» ۸ ماه را در زندان سپری کرده‌بود.

لازم به توضیح‌است که یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان هر کدام به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال منع حضور در سمنان محکوم شده‌بودند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید