علی لیراوی، دبیر انجمن دانشجویی دانشگاه لرستان، با تودیع وثیقه آزاد شد

علی لیراوی، فعال دانشجویی با پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، علی لیروای،فعال دانشجویی و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان که روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹، بازداشت شده بود با پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، شامگاه روز شنبه ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۹، با تودیع وثیقه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تا اتمام مراحل دادرسی و به صورت موقت از بازداشت آزاد شد.

بر اساس گزارش دریافتی، این فعال دانشجویی در روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹، پس از احضار توسط اداره کل خبری اطلاعات استان لرستان بازداشت شد.

علی لیروای، جهت انجام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه اداره اطلاعات استان لرستان منتقل شده بود.

وی شامگاه روز شنبه ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۹، با پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام و تودیع وثیقه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تا اتمام مراحل دادرسی و به صورت موقت از بازداشت آزاد شد.

روز پنج شنبه ۲۷ شهرویورماه ۱۳۹۹، تشکل‌های اسلامی درخواست‌دهنده اتحادیه «دانشجویان متحد»، با انتشار بیانیه ای بازداشت این فعال دانشجویی را محکوم کرد.

در این بیانیه با اشاره به احضار و بازداشت علی لیروای آمده است: «علی لیراوی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان در پی احضار چندین‌باره از طرف وزارت اطلاعات روز دوشنبه پس از احضار، بازداشت شده است. در این بین رئیس دانشگاه لرستان نه‌تنها گره از مشکلات بازنکرده است بلکه در قامت همکار نهاد امنیتی، پروژه‌ی قضایی را سنگین‌تر و شرایط برای برخورد را مهیا‌تر می‌کند؛ مسئولین پیگیری حقوقی در دانشگاه که در چنین شرایطی ملزم به کمک به خانواده‌ی دانشجویان هستند، خود با شکایت‌شان، تبدیل به معضلی دیگر شده‌اند.»

متن کامل بیانیه دانشجویان متحد در محکومیت بازداشت علی لیروای به این شرح است:

«دانشگاه روزهایی را از سر می‌گذراند که پس از یک دوره‌‌‌ی پرفراز و حضور قدرتمند دانشجویان در صحن دانشگاه، به علت همه‌گیری کووید ۱۹، درهایش بسته شده ‌است. تعطیلی که بیش از همه به کام عده‌ای که پروژه‌شان سرکوب و حذف دانشگاه است، خوش آمده.سرکوبی که به بسته شدن دانشگاه بسنده نکرده و حتی بیشتر از قبل آنانی را هدف گرفته که تلاش می‌کنند سنگر دانشگاه را علی‌رغم تعطیلی، زنده نگه‌ دارند.

علی لیراوی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان در پی احضار چندین‌باره از طرف وزارت اطلاعات روز دوشنبه پس از احضار، بازداشت شده است. در این بین رئیس دانشگاه لرستان نه‌تنها گره از مشکلات بازنکرده است بلکه در قامت همکار نهاد امنیتی، پروژه‌ی قضایی را سنگین‌تر و شرایط برای برخورد را مهیا‌تر می‌کند؛ مسئولین پیگیری حقوقی در دانشگاه که در چنین شرایطی ملزم به کمک به خانواده‌ی دانشجویان هستند، خود با شکایت‌شان، تبدیل به معضلی دیگر شده‌اند.

همه‌ی این اتفاقات با وادادگی وزارت علوم در انتخاب روسایش تشدید می‌گردد. وزارتی که روسای دانشگاه را برای کنترل فضای دانشگاه انتخاب می‌کند، بازوی امنیتی حاکم بر دانشگاه را در برخورد با دانشجویان تقویت می‌کند.
برخورد‌ها اما امروز در شرایطی اتفاق افتاده است که بحران‌های تودرتوی اقتصاد سیاسی، نفس مردم را گرفته، شرایط اقصادی آنقدر ناگوار است که توان معیشتی مردم سقوط کرده است، جمعیت حاشیه‌نشینی روز به روز افزون می‌شود و در یک کلام فروپاشی در تمامی وجوه زندگی مردم در حال رخ‌دادن است. مردمی که هر روز بیش از پیش نادیده گرفته شده و طرد می‌شوند.

تشدید سرکوب و برخورد های امنیتی با معترضین در چنین شرایطی حاکی از اراده‌ی برخی برای خالی کردن عرصه‌ی عمومی از هرگونه کنش‌ورزی شهروندان است. گویی کشور را خالی از مردم می‌خواهند تا روند موجود تداوم یابد اما مردمی که سالها طرد و حذف شده‌اند، امروز علیه وضع موجود، در کنار هم می‌ایستند و مقاومت می‌کنند.

ما دانشجویان متحد، ضمن محکومیت بازداشت علی لیراوی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه لرستان، بر تداوم مسیر مقاومت تاکید خواهیم داشت و علی‌رغم تعطیلی دانشگاه‌ها از حداکثر ظرفیت خود برای تداوم راه‌مان، مقاومت دربرابر وضع موجود، استفاده خواهیم کرد.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید