گزارشی از ادامه بازداشت چهار کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه/ ادامه تجمع کارگران برای ششمین روز متوالی

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه برای ششمین روز متوالی در محوطه این شرکت در اعتراض به بازداشت همکاران خود تجمع اعتراضی برکزار کردند. گزارش شده که چهار کارگر بازداشت شده این شرکت همچنان در زندان دزفول بسر می‌برند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹، شماری از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در اعتراض به بازداشت همکاران خود برای ششمین روز متوالی در محوطه این شرکت تجمع کردند.

فرزانه زیلابی، وکیل کارگران هفت‌تپه در گفتگو با رسانه های ایران گفته است: «قرار تامین کیفری ۵۰ میلیون تومانی کارگران بازداشتی در شعبه ۱۰۱دادگاه‌های کیفری ۲شهرستان شوش تایید شد و با وجود اعلام آمادگی کتبی و شفاهی، برای تودیع وثیقه از روز دوشنبه ۱۲ آبان تا کنون اجازه انجام تشریفات سپردن وثیقه را نداده‌اند.»

به گفته خانم زیلابی، پرونده نزد رییس دادگستری شوش مسکوت مانده و او اعلام کرده که آزادی کارگران باید با کسب نظر شورای تامین صورت بگیرد.

از طرفی روز گذشته نیز دادستان عمومی و انقلاب شوش ضمن تایید اینکه بازداشت چهار کارگر هفت تپه به دلیل برگزاری تجمعات اعتراضی بوده مدعی شد که این کارگران “با توجه به ناتوانایی ارائه وثیقه درنظر گرفته شده، هنوز در بازداشت به سر می‌برند”.

روز شنبه ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۹، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، با انتشار مطلبی از انتقال یوسف بهمنی، حمید ممبینی، ابراهیم عباسی منجزی و مسعود حیوری، چهار کارگر بازداشتی پس از سه روز بازداشت در اداره پلیس آگاهی شوش، به زندان دزفول خبر داده بود.

 ابراهیم عباسی منجزی و یوسف بهمنی  پیشتر نیز در صبح سه شنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹، در سی امین روز اعتراض کارگران این شرکت برای پیگیری مطالباتشان توسط ماموران امنیتی بازداشت و در ۲۵ تیر ۱۳۹۹، با تودیع قرار کفالت آزاد شده بودند.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه که در حال حاضر نیز ادامه دارد از ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۷، در حالی شدت گرفت که در آن زمان گزارش‌هایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن مالکان خصوصی نیشکر هفت‌تپه منتشر شده‌بود.

صدها کارگر، شرکت نیشکر هفت‌تپه، در آن زمان بیش از یک‌ماه در اعتراض به خصوصی‌سازی این شرکت و عدم توجه مسئولان به خواسته‌هایشان و همینطور معوقات مزدی خود، دست به اعتصاب زده‌‌ بودند.

در آن زمان شدت دامنه اعتراضات افزایش یافت و خانواده‌های کارگران شرکت هفت‌تپه نیز به خیابان‌های شهر شوش نیز کشیده شده بود و ضمن برپایی تجمع با سر دادن شعارهایی مطالبات‌شان را خواستار شده‌بودند.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد و از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از صدها بار تجمع و اعتصاب کرده اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید