حکم اعدام جاسم حیدرى فعال عرب اهوازی در دیوان عالى کشور تایید شد

دیوان عالی کشور، حکم اعدام جاسم حیدرى فعال عرب محبوس در زندان شیبان اهواز را تایید کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حکم اعدام جاسم حیدرى از اهالى کوى زعفرانیه شهر اهواز که آذرماه ۱۳۹۶ توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده و در شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به اتهام «بغی» محاکمه شده بود، از سوی دیوان عالی کشور تایید و به این زندانی ابلاغ شد.

این فعال مدنی عرب آذرماه ۱۳۹۶ به اتهام های «همکاری با گروه‌های مخالف نظام» و «بغی» توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شد.

وی پس از چندین ماه تحمل بازجویی های فشرده و شکنجه های فیزیکی و روانی در بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان شیبان اهواز منتقل شد.

جاسم حیدری توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به اتهام «بغی» محاکمه و به اعدام محکوم شده بود.

مرضیه حیدرى مادر این فعال مدنی، در تاریخ ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۶، بازداشت شده و تحت فشارهای بسیار برای اخذ اعترافات اجباری علیه فرزندش بود.

مرضیه حیدری پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام  به زندان سپیدار منتقل و سپس با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

جاسم حیدری یکی از ۳۰ تن از زندانیان محبوس در زندان شیبان اهواز بود که در خصوص اعتراضات زندانیان در فروردین ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ به ریاست منصور معتمدزاده تفهیم اتهام شده بود.

پیشتر کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی طی گزارشی تحت عنوان «شورش در زندانهای ایران، از پارسیلون خرم آباد تا زندان مرکزی یزد» به  اعتراضات زندانهای ایران در فروردین ماه ۱۳۹۹، پرداخته بود.

در حالی که در آن زمان گزارش‌ها حاکی از ابتلای دست‌کم سه زندانی به بیماری کرونا در زندان شیبان بود،سه‌شنبه ۱۲ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ ویدیوهایی از حوالی زندان شیبان در اهواز منتشر شد که در آن تصاویر دود بر فراز محوطه این زندان دیده شده و همچنین صدای شلیک گلوله شنیده می‌شد.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که خانواده زندانیان در جاده شوشتر – اهواز تجمع کرده و مأموران امنیتی با آن‌ها درگیر شده بودند.فرمانده انتظامی استان خوزستان اعلام کرده بود شورش زندانیان مهار شده و آرامش به زندان بازگشته است.

در نهایت، شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ باوی، اتهام های انتسابی علیه زندانیان معترض زنداتن شیبان را مشارکت در «تخریب و احراق عمدی اموال عمومی»، «اخلال در نظم عمومی»،«اخلال در نظم و آسایش عمومى» از طریق جنجال و هیاهو، «قتل ۴ نفر مرد مسلمان» و «قتل ۵ زندانی دیگر» عنوان کرد.

شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ باوی پس از تفهیم اتهام این زندانیان معترض اعلام کرده بود که که این اتهام ها می تواند زمینه صدور حکم اعدام برای برخی از این افراد باشد.

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید