گیلان: معوقات مزدی ۱۴ ماهه کارگران پروژه سدسازی بیجار

ده ها کارگر شاغل در شهرستان بیجار استان گیلان که در یک پروژه سدسازی مشغول به کار بودند ماه‌هاست حقوقی دریافت نکردند.

۴۲ کارگر شاغل در پروژه ساخت سد مخزنی شهر بیجار استان گیلان، دست‌کم ۱۴ ماه مزد پرداخت ‌نشده طلب دارند و پنج نفر از کارگران این پروژه از پایان آبان همزمان با اتمام قرار داد بیکار شده‌اند.

به گفته کارگران سد مخزنی شهر بیجار، آنها از طریق یک شرکت دسته دو تامین نیرو با نظارت شرکت آب و منطقه‌ای گیلان در منطقه روستایی شهر بیجار روی رودخانه «زیلکی» مشغول کارند.

روزنامه همشهری در گزارشی به نقل از کارگران این پروژه نوشت این کارگران هنوز حق سنوات و عیدی و پاداش پایان سال ۹۸ خود را از کارفرما طلبکارند.

به گفته کارگران «پیمانکاری که ما در استخدامش هستیم حدود ۸ ما حقوق سال گذشته را به همراه ۶ ماه حقوق سال جاری به ما بدهکار است. همچنین حق بیمه کارگران این پروژه با مشکل پرداخت مواجه است، به طوری که دفترچه‌های درمانی ما در برخی از ماه‌های سال فاقد اعتبار می‌شود. آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم حدود یک هفته پیش بوده که کارفرما به صورت علی‌الحساب مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب‌مان واریز کرد. در عین حال اردیبهشت ماه سال جاری مبلغ ۲ میلیون تومان دریافت کردیم.»

کارگران سد مخزنی شهر بیجار گفتند: “در این پروژه عمرانی که از آذرماه ۸۶ آغاز شده است، بیش از ۳۷۰ نفر مشغول کار بودند که به مرور با اتمام بخش‌هایی از پروژه، تعداد کارگران به کمتر ۴۲ نفر کاهش پیدا کرد که ‌اکنون در بخش‌های پایانی پروژه مشغول انجام کارهای تاسیسات و برق هستند”.

کارگران در ادامه افزودند: “طی چند سال گذشته که با چند شرکت پیمانکاری همکاری شغلی داشته‌ایم، بخشی از مطالبات‌مان در زمان هر یک از این پیمانکاران پرداخت نشده است، به همین دلیل تعدادی از همکاران در پیگیری مطالبات معوقه خود به اداره کار شهرستان رودبار که در شهر منجیل واقع شده، مراجعه کرده و پرونده شکایت آنها در دست رسیدگی است”.

کارگران شاغل در پروژه سد شهر بیجار درباره وضعیت یکی از همکاران اخراجی خود گفتند: “کارفرما در حالی تصمیم به تعدیل تعدادی از همکاران ما گرفت که یکی از آنها اخیرا حین کار در این پروژه دچار مصدومیت از ناحیه انگشتان دست شد. با وجود آنکه روند درمانی این کارگر مصدوم از همان روز حادثه آغاز شد، اما رسیدگی کافی حین درمان به او و خانواده وی انجام نشد و این کارگر تمام مخارج مربوط به درمان خود را بشخصه پرداخت کرد”.

کارگران پیمانی پروژه سد شهر بیجار خواستار آن هستند تا مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان در مقام کارفرمای اصلی چاره‌ای برای تامین منابع مالی این پروژه عمرانی و پرداخت دستمزد نیروی کار بیندیشد. آنها گفتند: “اگر قرار است مشکلات به همان صورت قبل استمرار داشته باشد، کارگران امنیت شغلی خود را از دست می‌دهند”.

این کارگران در ادامه بیان کردند: “وقتی برای پیگیری مشکلاتمان به دفتر پیمانکار مراجعه می‌کنیم، با بی‌توجهی مسئولان این شرکت روبه‌رو می‌ شویم”.

کارگران پروژه سد شهر بیجار در پایان خاطرنشان کردند: “کارفرما در پرداخت مطالبات معوقه کارگران هیچ عکس‌العملی جدی از خود نشان نمی‌دهد و ما با رسانه‌ای کردن مشکلاتمان منتظریم شاید مسئولان استانی حرکتی از خود نشان دهند”.

غلامرضا خوالگر، رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان گیلان با تایید معوقات مزدی ۱۴ ماهه کارگران سد شهر بیجار با بیان اینکه در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین مشکلات از دست رفتن امنیت شغلی کارگران است می‌گوید: «مطالبات کارگران سد شهر بیجار مربوط به چندین ماه حقوق سال جاری و گذشته است و این کارگران برای پیگیری مشکلات خود از ترس اخراج، جرات حرف زدن و اعتراض ندارند».

به گفته وی، اهم مشکلات کارگران این پروژه و سایر پروژهایی که دچار مشکل هستند، ناکارایی مدیران شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با شرکت آب منطقه‌ای گیلان است که بدون بررسی سوابق کاری آنها در این پروژه و سایر پروژهای عمرانی استان مشغول به فعالیت می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید