درخواست اعاده دادرسی امیرسالار داودی در دیوان عالی کشور پذیرفته شد

دیوان عالی کشور، درخواست اعاده دادرسی امیرسالار داودی وکیل دادگستری محبوس در زندان رجایی شهر کرج را پذیرفت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، درخواست اعاده دادرسی پرونده امیرسالار داودی، وکیل دادگستری زندانی از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته و پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارسال خواهد شد.

آقای داودی که سومین سال از دوران محکومیت حبس را سپری می کند، روز سه شنبه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۰، از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شده است.

این وکیل زندانی مطابق رای شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب از بابت اتهام های متعدد در مجموع به ۳۰ سال حبس  تعزیری محکوم شده بود.

مطابق ماده ۱۳۴ مجازات اشد یعنی محکومیت ۱۵ سال حبس تعزیری برای تشکیل گروه (کانال تلگرامی) در خصوص وی قابل اجرا است.

امیرسالار داوودی، روز سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷، از سوی ماموران حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌بود.

ماموران حفاظت اطلاعات قوه قضاییه همراه با بازداشت آقای داوودی، محل کار و منزل وی را بازرسی و تعدادی از پرونده‌های موکلان و وسایل شخصی وی را نیز ضبط کرده بودند.

این وکیل حقوق بشری  که طی سال‌های اخیر وکالت تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی را به عهده داشته است پس از بازداشت به بند ۲۴۱ زندان اوین منتقل شده بود.

امیرسالار داودی علاوه بر وکالت متهمان سیاسی و عقیدتی و تحلیل و نوشته‌های انتقادی، مدیریت کانال تلگرامی «بدون روتوش» را به عهده داشت که مسائل صنفی وکلای دادگستری را منعکس می‌کرد.

پیش‌تر وحید مشگانی فراهانی، وکیل مدافع امیرسالار داوودی، از صدور کیفرخواست در پرونده جدید موکلش و ارجاع آن به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی خبر داده‌بود.

روز سه شنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۸، وحید مشگانی فراهانی وکیل مدافع این زندانی گفته‌بود: «پیش از این پرونده اول موکلم تحت عناوین اتهامی توهین به مقامات و تبلیغ علیه نظام در شعبه اول بازپرسی دادسرای اوین رسیدگی و با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شده بود».

وی همچنین اضافه کرده‌بود: «موکلم پرونده دیگری نیز تحت عناوین اتهامی همکاری با دول متخاصم از طریق مصاحبه با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا (voa) و تشکیل گروه برای براندازی نظام در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین داشت که این پرونده نیز نهایتاً با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شد».

آقای داوودی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با ریاست قاضی صلواتی با چند اتهام در مجموع به ۳۰ سال زندان محکوم شده‌بود.

طناز کلاهچیان، وکیل دادگستری، روز شنبه ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۸، در خصوص حکم صادر شده همسرش طی یادداشتی نوشته‌بود: «ایشان مطابق رای شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب جمعا به ۳۰ سال حبس برای اتهامات متعدد محکوم شد و مطابق ماده ۱۳۴ مجازات اشد یعنی “محکومیت به ۱۵ سال حبس برای تشکیل گروه (کانال تلگرامی)” قابل اجرا هست».

 

روز یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ امیر سالار داوودی، وکیل محبوس در زندان اوین که چندی پیشتر دست به اعتصاب غذای خشک زده بود به دلیل عدم موافقت با حق مرخصی از سوی مسئولان قضایی  اعتصاب غذای تر را اعلام کرد.

این وکیل زندانی در نامه کوتاهی نوشته بود: «به علت مخالفت با مرخص چند روزه که حق طبیعی و قانونی من است، اکنون ۲۷ بهمن ساعت ۱۳:۳۰ علاوه بر اعتصاب غذای خشک، اعتصاب غذای تر را نیز شروع خواهم کرد.ملت شریف ایران برایم دعا کنید.»

روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۸، طناز کلاهچیان، وکیل دادگستری و همسر آقای داوودی، در صفحه توئیتر خود بیانیه این وکیل زندانی مبنی بر اعتصاب غذای خشک، در اعتراض به عدم اعطای مرخصی به امیر سالار داوودی را منتشر کرده بود.

روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸، امیر سالار داوودی، وکیل دادگستری زندانی که از روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۸، دست به اعتصاب غذا زده بود در پی درخواست همکاران و فعالان صنفی و با انتشار نامه ای به اعتصاب غذای خود پایان داد.

این وکیل دادگستری در بخشی از این نامه نوشته بود: «مع الوصف شرمم می آید که در برابر محبت های دلسوزانه و بی دریغ شما عزیزان بی تفاوت باشم و انفعال و بی عملی را نوعاً توهین به شما میدانم.
علی ای حال پس از گفتگوهای اقناعی با دوست، برادر و وکیلم دکتر وحید مشگانی فراهانی مصلحت را در این دیدم که باشد برای وقتی دیگر.»

متن کامل نامه امیرسالار داوودی به این شرح بود:

«ای جرس تا به کی از ناله گلو پاره کنی؟
کس در این بادیه دیدی که به فریاد رسد؟
همکاران جان، فعالان صنفی محترم و به طور کلی تمامی عزیزان
با سلام
بدیهی است که چون منی نه از زندان هراس دارم و نه اینکه تاب و تحمل حبس را نداشته باشم
مع هذا راهی را حسب وعده ای که به دخترم دادم آغاز کردم ، والله تصمیمی جز این نبود که این راه را تا پایان جان تداوم بخشم.
مع الوصف شرمم می آید که در برابر محبت های دلسوزانه و بی دریغ شما عزیزان بی تفاوت باشم و انفعال و بی عملی را نوعاً توهین به شما میدانم.
علی ای حال پس از گفتگوهای اقناعی با دوست، برادر و وکیلم دکتر وحید مشگانی فراهانی مصلحت را در این دیدم که باشد برای وقتی دیگر.
النهایه با تمام احترام به مورد مورد دلسوزی های شما بزرگواران امروز١٣٩٨/١١/٣٠ رسما به اعتصاب ١١روزه خود پایان میبخشم و فقط امیدوارم کسانی که اجازه تحقق وعده چند روز مرخصی من به دخترم را بی اثر گذاشتند در احوال خود تجدید نظر نمایند.
با تجدید احترام
امیرسالار داودی
٩٨/١١/٣٠»

سازمان عفو بین الملل، اواخر آبان ماه ۱۳۹۹، با انتشار بیانیه ای از مقامات ایرانی خواست امیر سالار داوودی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین را بی درنگ و بدون قید و شرط آزاد کند.

این سازمان بین المللی، با انتشار مطلبی با اشاره به اینکه امیرسالار داوودی، یکی از قربانیان سرکوب وکلای مدافع حقوق بشر توسط مقامات ایران در طی سالیان اخیر است که دومین سال محکومیت ناعادلانه خود را پشت سر می‌گذارند، خواستار آزادی بی‌درنگ و بدون قید و شرط این وکیل زندانی شده بود.

این سازمان بین المللی تاکید کرده بود که امیر سالار داوودی، وکیل دادگستری زندانی به خاطر دفاع از حقوق بشر مورد مجازات قرار گرفته است و باید فوراً آزاد شود.

نگارش؛ شتاو معزی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید