روزبه پیری،فعال تُرک (آذربایجانی) به پرداخت جزای نقدی محکوم شد/ سند

روزبه پیری فعال تُرک (آذربایجانی)، از سوی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو تبریز به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روزبه پیری کُنشگر مدنی، در پی برگزاری جلسه رسیدگی در روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو تبریز از بابت اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» به پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

بر اساس این گزارش، حکم روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو تبریز به ریاست قاضی میکائیل وطن خواه الوار صادر و به این فعال مدنی ابلاغ شده است.

جلسه رسیدگی به اتهام های روزبه پیری فعال تُرک (آذربایجانی)، روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، با حضور دو نماینده حقوقی سازمان اطلاعات سپاه در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو تبریز برگزار شده بود.

آقای پیری در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو تبریز به ریاست قاضی موسوی از بابت اتهام های «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.

روزبه پیری، پیشتر در روز شنبه ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، به شعبه ۱۶ بازپرسی عمومی و انقلاب تبریز احضار و پس از تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه و به صورت موقت آزاد شده بود.

گفته شده این شهروند در پی انتشار مطالبی در فضای مجازی در خصوص «آزار و شکنجه»» برادرش یاشار پیری، توسط نیروهای امنیتی احضار شده بود.

روزبه پیری مترجم و فعال دانشجویی تُرک (آذربایجانی) پیشتر نیز در صبح روز ۱مرداد ماه ۱۳۹۹، در منزل پدری خود بازداشت شده بود.

او به شعبه ۱۱ اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان تبریز منتقل شد.

با اعلام دادیار شعبه ایرج همتی مبنی بر اینکه حکم جلب مرتبط با محکومیت وی در خصوص اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸، بوده و روزبه پیری با احتساب ایام بازداشت قبلی و پایان دوران حبس در زندان تبریز، محکومیت مربوطه را تحمل کرده است، بعد از ظهر همان روز  پس از حدود ۶ ساعت بازداشت آزاد شد.

روزبه پیری، فعال مدنی تُرک و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه ۱۳۹۸، در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شده بود.

او روز پنج شنبه ۵ تیر ماه ۱۳۹۹، جهت تحمل حبس تعزیری راهی زندان تبریز شد.

روز دوشنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۹، با احتساب ایام بازداشت قبلی و پایان دوره محکومیت از زندان تبریز آزاد شد.

پرونده روزبه پیری و یاشار پیری دو برادر ساکن تبریز که در اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ بازداشت شده‌بودند، پس از صدور کیفرخواست جهت رسیدگی و تعیین شعبه به دادگاه انقلاب تبریز ارسال شده بود.

شعبه ۱۶ دادیاری و دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به دادیاری رضا ابهری‌نژاد با صدور کیفر خواستی، پرونده دو بردار بازداشت شده در اعتراضات سراسری آبان‌ماه را ضمن طرح پنج اتهام، جهت رسیدگی و تعیین شعبه به دادگاه انقلاب تبریز ارسال کرده‌ بود.

به این دو برادر که از ۲۵ آبان ۱۳۹۸، در بازداشت به‌سر می‌بُردند، با اتهامات « ۱.اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم برضد امنیت داخلی کشور»، «۲.عضویت در دسته‌ها و گروه‌هایی که هدف آن برهم زدن امنیت کشور است»، «۳.فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‌های مخالف نظام»، «۴.اخلال در نظم عمومی با انجام حرکات نامتعارف-ایجاد هیاهو و جنجال با حضور در تجمعات مورخ ۹۸/۰۸/۲۵» و «۵.تمرد به مأمور دولت در حین انجام وظیفه»، تفهیم  اتهام شده‌ بودند.

بنا به گفته یک منبع مطلع «آنتن‌دهی تلفن همراه این دو فعال شهروند ساکن تبریز در محل تجمعات» از جمله مصادیق اتهامی درج شده در کیفرخواست است که باعث بازداشت آنها به ظن شرکت در اعتراضات تبریز، از سوی سازمان اطلاعات سپاه عاشورا شده‌است. این در حالی‌است که بنا به گفته نزدیکان این دو، “منزل مسکونی مادربزرگ آن‌ها در آن محل (منطقه قیرخ-مئتیر) بوده و این دو برادر برای دیدار و ملاقات مادربزرگ بیمار خود طبق معمول به آن محل می‌رفتند.”

ماموران امنیتی «یاشار پیری» را روز شنبه ۲۵ آبان‌ماه، در کتابخانه عمومی تبریز در حالی که برای آزمون وکالت آماده می‌شده و روزبه پیری برادر او را در منزل مسکونی‌اش بازداشت کردند.

این دو برادر پس از بازداشت ۲۶ روز در انفرادی به‌سر بردند و پس از بازجویی و صدور کیفرخواست به بند ۳ گانه زندان مرکزی تبریز منتقل شدند. همچنین قرار بازداشت موقت آنها به مدت یک‌ماه دیگر برای هر کدام تمدید شد.

علاوه بر این، دلیل عدم آزادی موقت این دو فعال ترک (آذربایجانی) بدون اطلاع به آنها، «ناتوانی در تودیع وثیقه» ثبت و گزارش شده است.

«روزبه پیری» متولد ۱۳۶۸- فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر و دانشجوی رشته حقوق و «یاشار پیری» متولد ۱۳۷۰-فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه آزاد تبریز هستند که به جهت فعالیتهای مدنی‌شان در دانشگاه‌ها و شهر تبریز، مشارکت در امور خیریه سراسری با ایجاد کمپین‌های مردمی و فعالیت و حمایت گسترده از محیط زیست و حقوق حیوانات پیش‌تر نیز از سوی نهادهای امنیتی مورد فشار قرار گرفته‌بودند.

در اعتراضات سراسری آبان‌ماه در شهرهای مختلف کشور هزاران نفر از شهروندان بازداشت و صدها تن کشته و زخمی شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید