سالار طاهرافشار به بند قرنطینه زندان مرکزی ارومیه منتقل شد

سالار طاهرافشار، فعال تُرک (آذربایجانی) محبوس در زندان مرکزی ارومیه بدون اطلاع قبلی به بند قرنطینه این زندان منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سالار طاهرافشار کنشگر تُرک (آذربایجانی) طی یک تماس تلفنی با نزدیکان خود، از انتقالش به بند قرنطینه زندان مرکزی ارومیه خبر داده است.

این فعال مدنی بدون اطلاع قبلی از بند جوانان زندان مرکزی ارومیه به بند قرنطینه این زندان منتقل شده است‌.

سالار طاهرافشار، فعال تُرک (آذربایجانی)، روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری بازداشت شد.

او پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه موسوم به بازداشتگاه ۹ پله منتقل شده بود.

دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی پیشتر آقای طاهرافشار را  به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

سالار طاهرافشار فعال تُرک (آذربایجانی) توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی شیخلو به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این فعال مدنی از بابت اتهام های «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه ها و دستجات با هدف برهم زدن امنیت کشور»به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این شهروند ساکن ارومیه در روز روشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۹۸، در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بود.

او پس از بازداشت جهت انجام امور بازجویی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه مرکزی ارومیه منتقل شد.

این فعال مدنی تُرک، پس از مدتی با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از بازداشتگاه مرکزی ارومیه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

اواخر دی ماه ۱۳۹۸، سالار طاهرافشار به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو مجتمع بهشتی ارومیه احضار شد.

بر اساس احضاریه‌ای که به دست آقای طاهرافشار رسیده بود وی می بایست ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۸، در شعبه ذکر شده حاضر شود.

اتهام های «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی»، «شعار دادن و اخلال در نظم عمومی از طریق بارگذاری فیلم‌های اخلال در نظم عمومی در فضای مجازی»، «اخلال در نظم آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات و اعتراضات غیر قانونی»، «تخریب پمپ بنزین و اخلال در نظم عمومی» و چند اتهام دیگر مجموع ردیف اتهام هایی هستند که در این پرونده برای چند متهم بازداشت شده‌ اعتراضات سراسری آبان ماه ۱۳۹۸، به متهمان منتسب شده بود.

در آن زمان یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفته بود:‌ «این اتهامات به کسانی که در روزهای اعتراض بازداشت شده‌اند منتسب شده، اما نزدیکان آقای طاهرافشار هنوز نمی‌دانند که کدام یک از این اتهامات مربوط به وی می‌شود.»

این منبع افزوده بود: «به عنوان نمونه اتهام تخریب پمپ بنزین جزو اتهامات آقای افشار نیست و مربوط به یکی دیگر از بازداشت‌شده‌ها به نام الیار است که هنوز هویت کاملش احراز نشده اما این اتهام در احضاریه سایر هم‌پرونده‌ای ها نیز آمده‌است.»

 

سالار طاهرافشار، اوایل آذرماه ۱۳۹۹، به همراه دست‌کم ده تن از شهروندان تُرک ساکن ارومیه با دریافت ابلاغیه ای از طریق سامانه الکترونیکی قوه قضاییه به شعبه ۸ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ارومیه احضار شدند.

هویت این افراد جواد رضایی، فرهاد محمدی، امیر عزتی حیدرلو، عرفان مهدی خانی ساعتلو، رامین دهقان، حسنیه انتخابی حسنلویی، سهند بهنمون، سالار طاهر افشار، رامین خدا بخش و یونس شیرزاد جوان تایید شده بود.

در ابلاغیه ارسالی اتهام انتسابی «اخلال در نظم و آسایش عمومی» و«حضور در تجمع غیر قانونی» عنوان شده بود.

روز ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹، در پی فراخوانی از سوی فعالان مدنی تُرک، دست‌کم در ده شهر مختلف ایران به دلیل آنچه تجمع‌کنندگان «حمایت از آزادسازی قاراباغ» و اعتراض به «حمایت جمهوری اسلامی ایران و روسیه از ارمنستان» عنوان کرده‌اند، تجمع‌های اعتراضی برگزار شد.

شهرهای تهران، تبریز، ارومیه، اردبیل، زنجان، مشکین‌شهر، مراغه، مرند، نقده و پارسا آباد ازجمله شهرهایی بودند که شاهد تجمعات گسترده بودند.

بنا بر گزارشات رسیده به‌جز تهران در اکثر شهرها تجمعات با مداخله نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و دستکم ۶۰ نفر از معترضین بازداشت شدند.

در تیرماه ۱۳۹۹، نیز پس از انتشار فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از جمهوری آذربایجان و اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی و روسیه در حمایت از ارمنستان در تنش اخیر بین دو کشور، در جریان تجمعات اعتراضی مشابه در شهرهای تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، زنجان، نقده، مراغه و برخی دیگر از شهرهای تُرک‌نشین ایران، حداقل ۴۰ نفر از فعالان مدنی تُرک بازداشت و یا به محاکم قضایی احضار شده بودند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید