اعدام یک زندانی محکوم به “قصاص” در زندان یاسوج

اجرای حکم اعدام یک زندانی به نام شهباز جدیدی، او پیشتر به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس اعدام محکوم شده بود، وی سحرگاه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰، به صورت مخفیانه در زندان یاسوج اعدام شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز یک‌شنبه ۲۷ تیر ماه، حکم اعدام یک مرد در زندان مرکزی یاسوج به اجرا درآمده است. این زندانی که هویتش شهباز جدیدی، ۳۹ ساله احراز شده، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «شهباز جدیدی از حدود چهار سال پیش در زندان بود. او به اتهام قتل مربی آموزشگاه رانندگی که به خواهرش آموزش می‌داد بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. این مربی [مقتول] هر روز به‌جای یک ساعت، دو ساعت و نیم به خواهرش آموزش رانندگی میداد و او گفته بود که آموزش یک ساعت است و چرا دوساعت و نیم آموزش میده و تصور کرده که مربی با خواهرش ارتباطی دارد و پس از مشاجره لفظی این دعوا به ریختن خون مربی منجر شد و با دو ضربه چاقو او را به قتل رساند».

با وجود گذشت بیش از یک ماه از اعدام شهباز جدیدی، رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی در خصوص آن سکوت اختیار کرده‌اند.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۲۱۱ اعدام از بین ۲۶۷ اعدامی که سال ۲۰۲۰ در ایران اجرا شد، با اتهام «قتل عمد» بوده است.

عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید