پس از ده ماه بازداشت ؛ آتنا دائمی در شرایط خطرناکی است

گزارش آخرین وضعیت آتنا دائمی، فعال حقوق کودکان کار و خیابان و فعال مدنی زندانی در زندان اوین
اشاره: «آتنا دائمی» فعال حقوق کودکان کار و خیابان و فعال مدنی، ۲۷ ساله و دارای مدرک دیپلم است و تا پیش از دستگیری در باشگاه انقلاب در تهران شاغل بود. او در ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳، از سوی مامورین لباس شخصی در منزل پدری خود بازداشت و به بند ۲-الف سپاه پاسداران زندان اوین منتقل شد.
گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است وضعیت «آتنا دائمی» پس از گذشت ده ماه از بازداشت و تحمل حبس ۱۴ سال زندانش، وخیم و خطرناک است. نوشتار پیش‌رو گزارشی از آخرین وضعیت این مدافع حقوق بشر زندانی در اوین است.

۱۴ سال زندان برای فعالیت‌های مدنی یک شهروند
«آتنا دائمی» پس از تحمل نزدیک به ۴ ماه بند انفرادی و بازجویی‌های پی‌درپی، در ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، به بند عمومی زنان (موسوم به بند نسوان) در زندان اوین منتقل شد و در ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۳، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «مقیسه» محاکمه شد. او در ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، به تحمل ۱۴ سال زندان محکوم شد.
خانم دائمی به علت نگرانی از وضعیت وخیم مادرش، حکم صادره را ۷ سال به خانواده‌اش اعلام کرده بود، اما در ملاقات در اولین یکشنبه پس از دادگاهی‌اش، به خانواده خود اعلام کرد که حکم صادره از سوی قاضی «مقیسه»، تحمل ۱۴ سال زندان است.
اتهامات این مدافع حقوق بشر و فعال حقوق کودکان کار و خیابان، “اجتماع و تبانی بر ضد نظام برای تجمع در دفاع و حمایت از کودکان کوبانی و شنگال و حضور در تجمعاتی علیه اعدام مانند تجمع اعتراضی برای اعدام ریحانه جباری و…”، “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری و مقدسات به دلیل گوش دادن به آهنگ‌های شاهین نجفی”، “مخالفت با حجاب اجباری” و “مخالفت با اعدام”، “اختفای ادله جرم برای رهایی متهم علی نوری” عنوان شده است.

ده ماه پس از بازداشت، همچنان در انتظار تجدیدنظر
«آتنا دائمی» هم‌اکنون در دهمین ماه بازداشت موقت، در بند زنان زندان اوین، منتظر اعلام حکم دادگاه تجدید نظر خود است. پرونده این فعال مدنی، جهت رسیدگی مجدد به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است. دیگربار پرونده او روز سه‌شنبه ۶ مردادماه ۱۳۹۴، پس از تعیین شعبه، به شعبه ٣۶ به ریاست «قاضی زرگر» جهت بررسی مجدد ارسال شده است.
پیش‌تر سازمان «عفو بین‌الملل» خواستار آزادی «آتنا دائمی» شده بود. این سازمان مدافع حقوق بشر، همچنین از ایران خواسته “مراقبت‌های پزشکی ضروری برای این فعال مدنی را فراهم کند و با احترام به کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی که ایران نیز از امضا کنندگان آن است، حق آزادی اندیشه و بیان را به رسمیت بشناسد.”
«آتنا دائمی» سابقه بیماری قلبی دارد. او در دوران حبس انفرادی، به علت نگهداری طولانی‌مدت در سلول انفرادی و شرایط بد بهداشتی بازداشتگاه و عدم دسترسی به هواخوری و نور آفتاب، دچار ناراحتی پوستی و همچنین ضعف شدید بینایی شده بود. او همچنین در خردادماه سال جاری، به علت تحمل فشارهای عصبی، دچار خونریزی شدید بینی شد که پس از انتقال به بهداری و وصل سرم، و به محض تمام شدن سرم، به بند بازگردانده شد.

جلوگیری از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان
بیماری «آتنا دائمی» را رها نمی‌کند، او در ۱۳ تیرماه ۱۳۹۴، به دلیل مشکلات هورمونی به درمانگاه صادقیه اعزام می‌شود. طبق تشخیص دکتر درمانگاه او می‌بایست آزمایش و سونوگرامی دهد، تا دلیل اصلی بیماری‌اش تشخیص داده شود که «مهدی خدابخشی» نماینده وقت دادستان تهران و دادیار ناظر بر زندان اوین، تا ۲۷ مردادماه، از اعزام او جلوگیری می‌کند.
بار دیگر این فعال حقوق کودکان کار و خیابان، پس از انتقالش از درمانگاه «صادقیه» به زندان اوین، در شنبه شب ۱۳ تیرماه ۱۳۹۴، پس از تحمل فشارهای عصبی وارده در طول روز از سوی مامور انتقال زندان، در بند زنان اوین دچار حمله قلبی شد و به بهداری این زندان منتقل شد. او پس از یک معاینه سرپایی با همان وضعیت جسمی، به داخل بند زنان بازگردانده شد.
همچنین «آتنا دائمی» به دلیل مواجهه و تحمیل فشارهای شدید عصبی از سوی بازجویان در زندان، مجبور به مصرف داروهای آرام‌بخش شده و بهداری زندان نیز تاکنون از تهیه این داروها سرباز زده است. هم‌اکنون خانواده این زندانی مجبور به تهیه این داروها با هزینه شخصی در خارج از زندان شده‌اند.
در سال گذشته خانواده و وکیل «آتنا دائمی»، بارها برای مرخصی برای او تلاش کرده‌اند، اما قاضی «مقیسه» هر بار درخواست آزادی او را رد کرده است.

مدافع حقوق بشر زندانی، مشکوک به بیماری «ام اس» است
اکنون وضعیت جسمی «آتنا دائمی» وخیم است. حالات جسمی و روانی او دستخوش بحران شده است. «سردردهای مداوم»، «دو بینی»، «ضعف چشم»، «ضعف استخوان»، «ضعف شنوایی»، «لکه بینی»، «افسردگی» و «فراموشی» علایم بیماری‌های این مدافع حقوق بشر زندانی هستند.
او بارها به پزشک عمومی زندان مراجعه کرده و تشخیص اولیه پزشک عمومی و رییس بهداری زندان اوین، بیماری صعب‌العلاج «ام اس» بوده است. به این فعال مدنی گفته شده است جهت انجام آزمایش «ام آر آی» می‌بایست سریعا به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شود.
در حال حاضر «آتنا دائمی» همچنان در بند عمومی زنان اوین مشهور به «بند نسوان»، در حال گذراندن دهمین ماه از مجازات ۱۴ سال حبس خود است.
خانواده او در فیس‌بوک صفحه‌ای رسمی با عنوان «آتنا دائمی را آزاد کنید» برای فرزند دربندشان راه‌اندازی کرده‌اند و هر هفته رنج‌نامه‌های «معصومه نعمتی» مادر «آتنا دائمی» و همچنین اخبار و گزارش‌های مربوط به او را در آنجا منتشر می‌کنند.

منبع: سودویند

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید