ممانعت از آزادی زود هنگام محمد داوری به دلیل خوداری از مطالعه کتاب مطهری

محمد داوری، فعال مدنی محبوس در زندان عادل آباد شیراز، در پی مخالفت با مطالعه کتابهای مطهری از آزادی زود هنگام محروم شد. این زندانی پیشتر با آزادی زود هنگامش از سوی مسئولین موافقت شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ محمد داوری فعال مدنی محبوس در زندان عادل آباد شیراز در پی مخالفت با مطالعه کتاب های مطهری از آزادی زود هنگام محروم شد. پیشتر مسئولین زندان عادل آباد با آزادی وی موافقت کرده بودند.

یک منبع مطلع در اینباره گفت: مسئولان زندان و ماموران وزارت اطلاعات به آقای داوری گفته بودند که؛ در صورت مطالعه و دادن آزمون در موسسات آموزشی مورد تایید وزارت اطلاعات در خصوص کتاب‌های مرتضی مطهری و عبدالحمید دیالمه به صورت زود هنگام از زندان آزاد خواهد شد. اما پس از مخالفت «محمد داوری»، با خواندن این کتاب‌ها از آزادی زود هنگام او ممانعت شد.

منابع نزدیک به خانواده آقای داوری در اینباره گفت: با بیان اینکه او طی هفته‌های اخیر، توسط نهادهای امنیتی تحت فشار و بازجویی قرار گرفته و ممکن است با پرونده‌سازی جدیدی روبه رو شود و عنوان کرده بود: «اقدام نهادهای امنیتی برای اعمال فشار و تلاش برای پرونده‌سازی جدید برای وی در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر مسئولان وعده‌هایی مبنی بر مشمول عفو شدن آقای داوری هم داده بودند.»

محمد داوری، پیشتر در تاریخ ۱۰ مهرماه ۹۸؛ توسط ماموران وزارت اطلاعات در شیراز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز «پلاک ۱۰۰»، منتقل شد. پس از بازداشت منزل شخصی آقای داوری نیز مورد تفتیش ماموران وزارت اطلاعات قرار گرفت و وسایل شخصی، کتاب‌ها و دست نوشته‌های وی ضبط شد.

آقای داوری، پس از چند مرحله بازجویی در بازداشتگاه این نهاد امنیتی در تاریخ ۲۱ دی ۹۸ به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.

او نهایتا در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

محمد داوری فروردین ۹۹ توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی از بابت اتهام «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام»، به ۷ سال و ۶ ماه حبس «به دلیل تکرار جرم، اشد به علاوه نصف»، و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، به یک سال حبس و در مجموع به ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

شهریورماه سال گذشته این محکومیت توسط شعبه یکم دادگاه تجدیدنظر استان فارس به ۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد. از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۲ سال و ۹ ماه حبس تعزیری از بابت اتهام “عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام” برای وی قابل اجرا است.

محمد داوری در تاریخ ۲۶ آذرماه سال ۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شیراز بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به بازداشتگاه مرکزی شیراز منتقل شد. وی مدتی بعد به بند سیاسی زندان عادل آباد شیراز انتقال یافت.

محمد داوری، متولد ۱۳۷۳ در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای مدرک کارشناسی عمران دانشگاه آزاد یاسوج و دانشجوی مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه گلستان شیراز است.

این فعال مدنی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی را دارد. از این موارد می‌توان به بازداشت آقای داوری در جریان اعتراضات دیماه ۹۶ و پیش از آن در زمان درگذشت هاشمی رفسنجانی به دلیل پایین کشیدن بنر وی از سطح شهر یاسوج اشاره کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید