یک زندانی در زندان مرکزی کرج اعدام شد

حکم اعدام یک زندانی محبوس در زندان مرکزی کرج که پیشتر در یک سرقت مسلحانه در این شهر، هنگام دستگیری با تیراندازی منجر به کشته شدن یک شهروند شده بود به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ صبح روز چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه۱۴۰۰، یک زندانی محبوس در زندان مرکزی کرج اعدام شد، او در جریان سرقت یک طلا فروشی در حین بازداشت اقدام به تیراندازی به سوی مردم کرده و یک شهروند به قتل رسیده است.

روزنامه ایران در اینباره نوشته است: صبح روز چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه، حکم اعدام یک مرد در زندان مرکزی کرج به اجرا درآمد.

در این گزارش به هویت این زندانی که با اتهام «محاربه و اخلال در امنیت جامعه و قتل» به اعدام محکوم شده بود اشاره‌ای نشده است.

فرد اعدام شده، سال ۱۳۹۵ اقدام به سرقت از یک طلافروشی در محدوده پیشاهنگی کرج کرده بود و درحین دستگیری با تیراندازی به‌طرف مردم، موجب قتل یک نفر شده بود.

براساس این گزارش، پس از اینکه این زندانی در دادگاه استان البرز محاکمه و به اعدام محکوم شد، در زندان با چاقوی دست‌ساز، یکی از همبندیان خود را که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» در زندان بود، درطی یک نزاع به قتل رسانده بود.

خانواده زندانی کشته شده در دادگاه تقاضای دیه کردند و پس از اجرای حکم اعدام متهم به قتل فرزندشان، دیه مقتول را از بیت المال طلب کرده‌اند.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۲۱۱ اعدام از بین ۲۶۷ اعدامی که سال ۲۰۲۰ در ایران اجرا شد، با اتهام «قتل عمد» بوده است.

عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید