عفو  بین‌المل خواستار توقف اجرای حکم اعدام فرهاد صالحی جبه‌دار شد

فرهاد صالحی جبه‌دار، به اتهام تجاوز به یک کودک به «اعدام» محکوم شده است. این زندانی که پیشتر، از این بابت به قصاص نفس اعدام محکوم شده بود به سلول انفرادی زندان مرکزی کرج، جهت اجرای حکم منتقل شده است. دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، به این امر واکنش نشان داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ فرهاد صالحی جبه‌دار، متهم است به تجاوز به یک کودک ده ساله، در سال ۹۶ و به دنبال شکایت پدر این کودک دستگیر شد. در ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ دادگاه کیفری یک استان البرز فرهاد صالحی جبه‌دار را به اتهام «لواط به عنف» به اعدام محکوم کرد. این حکم متعاقبا توسط دیوان عالی کشور تأیید شد.اکنون او جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده است.

دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفت:

«مقامات ایران باید فورا برنامه اعدام فرهاد صالحی جبه‌دار را متوقف کنند. صرف‌نظر از جرم مطرح، اعدام ظالمانه‌ترین و غیرانسانی‌ترین نوع مجازات است و استفاده از آن تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست. بر اساس قوانین بین‌المللی، کشورهایی که هنوز مجازات اعدام را به کار می‌گیرند باید استفاده از آن را تنها به جدی‌ترین جرایم یعنی قتل عمد محدود کنند. حکومت ایران، به عنوان دومین جلاد بزرگ جهان، همچنان به نقض بی‌رحمانه حق حیات بر خلاف تعهدات‌ بین‌المللی‌اش ادامه می‌دهد.»

«مقامات ایران باید در رسیدگی به خشونت‌های فجیع جنسی و جنسیتی، به جای توسل مکرر به اعدام و تداوم چرخه خشونت، دسترسی آسیب‌دیدگان و بازماندگان به عدالت و جبران خسارت را بهبود بخشند، از جمله با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه، ایجاد سازوکارهای حفاظتی مناسب و انجام تحقیقات جنایی موثر.»
دیانا الطحاوی افزود: «هیچ مدرک معتبری مبنی بر این که مجازات اعدام در پیشگیری از جرم بیشتر از مجازات حبس تأثیر بازدارندگی دارد، وجود ندارد و عدالت هرگز با گرفتن جان انسان‌ها برقرار نمی‌شود. ما از مقامات ایران درخواست می‎کنیم که اعدام فرهاد صالحی جبه‌دار را متوقف کنند و تا لغو کامل مجازات اعدام، اجرای احکام اعدام را به حالت تعلیق در آورند.»
فرهاد صالحی جبه‌دار در ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ در ارتباط با آزار جنسی یک کودک ۱۰ ساله در سال ۹۶ و به دنبال شکایت پدر این کودک دستگیر شد. در ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ دادگاه کیفری یک استان البرز فرهاد صالحی جبه‌دار را به اتهام «لواط به عنف» به اعدام محکوم کرد. این حکم متعاقبا توسط دیوان عالی کشور تأیید شد.

در آبان ۱۳۹۸، پدر کودک به طور رسمی درخواست کرد که مقامات مجازات اعدام را برای فرهاد صالحی جبه‌دار در نظر نگیرند. وکیل وی از رئیس قوه قضائیه وقت و رئیس جمهور فعلی، ابراهیم رئیسی، درخواست کرد تا اعدام موکل او را متوقف کرده و دستور بررسی مجدد پرونده را صادر کند. ابراهیم رئیسی این درخواست را نپذیرفت. چندین تقاضای اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور ارائه شده که همگی رد شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل با مجازات اعدام در همه موارد و بدون استثنا، فارغ از ماهیت جرم یا شرایط ارتکاب آن، فارغ از مجرمیت، بی‌گناهی، یا سایر مشخصات متهم و صرف نظر از شیوه‌ای که حکومت‌ها برای اجرای حکم اعدام به کار می‌برند، مخالف صدور و اجرای مجازات اعدام است. این سازمان برای الغای کامل مجازات اعدام کارزار می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید