اعدام دو زندانی به اتهام «قتل عمد» در زندان مرکزی کرمانشاه

دو زندانی محبوس در زندان مرکزی کرمانشاه به نامهای افشار فتحی و اسماعیل سلطان‌آبادی که پیشتر توسط دادگاه انقلاب به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس اعدام محکوم شده بودند اعدام شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ حکم اعدام  یک زندانی به نام افشار فتحی ۲۸ ساله روز شانزدهم مهر ماه ۱۴۰۰، در زندان مرکزی کرمانشاه به اجرا درآمد.همچنین هیجدهم مرداد ماه سال جاری، یک زندانی به‌نام اسماعیل سلطان‌آبادی در سکوت خبری اعدام شده است.

به گزارش منابع حقوق بشری، افشار فتحی اهل روستای کل کوشک، از توابع بخش سرفیروزآباد کرمانشاه بوده و چهار سال پیش بازداشت و توسط دستگاه قضایی به اعدام محکوم شده بود.

پیشتر خبر اعدام یک زندانی دیگر به‌نام ماشاالله سبزی در این همین روز در زندان مرکزی کرمانشاه منتشر شده بود و با این حساب، شمار اعدام شدگان روز پنج‌شنبه به دو نفر افزایش یافت.

از سوی دیگر، طبق اطلاعاتی که به تازگی به دست آمده، روز هیجدهم مرداد ماه سال جاری، حکم اعدام یک مرد دیگر در سکوت خبری در زندان مرکزی کرمانشاه به اجرا درآمده است. این زندانی که هویتش اسماعیل سلطان‌آبادی، اهل کنگاور احراز شده، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

یک منبع مطلع در خصوص جزئیات پرونده اسماعیل سلطان‌آبادی به سازمان حقوق بشر ایران گفته است: «اسماعیل سلطان‌آبادی با مراسم قسامه به اعدام محکوم شده بود و بیش از ۲۳ سال در زندان بود. قرار بود خانواده مقتول هیچ وقت حکم را اجرا نکنند و گفته بودند ما می‌خواهیم تا آخر عمر در زندان بماند و بپوسد و حکم را اجرا نمی‌کنیم. او حتی بدون اطلاع خانواده اعدام شد و حتی اجازه آخرین ملاقات را هم به آنها ندادند.»

قسامه یکی از ضعیف‌ترین راه‌های اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است و آن به صورت ادای سوگند توسط «پنجاه» نفر از بستگان در قتل عمدی و «بیست و پنج» نفر در قتل شبه عمدی است.

لازم به ذکر است، افرادی که در قسامه سوگند یاد می‌کنند، شاهد مستقیم قتل نیستند. صدور حکم اعدام بدون شواهد و مدارک کافی و فقط به این دلیل که خانواده شاکی گمان می‌کنند فرد متهم مرتکب قتل شده، در سیستم‌های قضایی مدرن قابل قبول نیست و باید أن را ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر، به ویژه ماده ۱۰ قلمداد کرد.

گفتنی است، از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۸۱ زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند در ایران اعدام شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های جمع‌آوری شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۰ تعداد ۲۵ نفر با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شده بودند.

پیشتر سازمان حقوق بشر ایران درطی گزارشی، نگرانی شدید خود را نسبت به افزایش چشمگیر آمار اعدام‌های مربوط به مواد مخدر ابراز کرده و نسبت به ادامه این روند هشدار داده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید