رضا اسلامی، استاد دانشگاه بهشتی تهران به پنج سال حبس محکوم شد

رضا اسلامی، استاد دانشگاه بهشتی، شهروند دوتابعیتی ایرانی_کانادایی و عضو هیات علمی دانشکده حقوق، که پیشتر به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» محاکمه شده بود به پنج سال حبس محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ وکیل رضا اسلامی، استاد دانشگاه بهشتی، روز سه‌شنبه بیست و هفتم مهرماه ۱۴۰۰، اعلام کرد که دادگاه تجدیدنظر استان تهران موکلش را به پنج سال حبس قطعی محکوم کرده است.

رسول کوهپایه‌زاده به خبرگزاری ایسنا گفته که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، آقای اسلامی را به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به هفت سال زندان محکوم کرده بود که پس از اعتراض به این حکم، دادگاه تجدیدنظر آن را به پنج سال حبس کاهش داد.

او گفته که به رغم صدور این حکم قطعی، اقدامات قانونی را برای «پیگیری و احقاق حقوق» موکل خود به منظور شکستن حکم زندان وی به عمل خواهد آورد.

رضا اسلامی، استاد حقوق بشر و حقوق محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، ۲۳ اردیبهشت سال ۹۹ توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد.

مقامات قضایی دلیل بازداشت او را اعلام نکردند، اما مدتی بعد برخی از نزدیکان آقای اسلامی گفتند اتهام او برگزاری دوره آموزشی چندروزه حقوق در جمهوری چک بوده است که ادعا شده «حامی مالی آن یک سازمان غیردولتی آمریکایی» بوده است.

این در حالی است که خود آقای اسلامی مرداد پارسال فایلی صوتی منتشر کرد که در آن «هرگونه تماس با فرد یا نهاد دولتی آمریکایی» را رد کرد و اتهامات وارده را «کاملاً واهی و بی‌اساس» خواند.

به گفته وکیل آقای اسلامی، این استاد دانشگاه بیش از ۱۸ ماه است در بازداشت موقت به‌سر می‌برد و از مرخصی استفاده نکرده است.

آقای کوهپایه‌زاده گفته که «درخواست قانونی استفاده از مرخصی را به مراجع ذی صلاح» ارائه خواهد کرد، و ابراز امیدواری کرده که موکلش «بتواند مانند سایر زندانیان از حقوق قانونی خود در بهره‌مندی از مرخصی استفاده کند.»

رضا اسلامی مدرک دکتری حقوق از دانشگاه مک‌گیل کانادا دارد و شهروند دوتابعیتی ایرانی-کانادایی به شمار می‌آید.

در سال‌های اخیر مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی شماری از استادان دانشگاه و پژوهشگران دوتابعیتی را به اتهاماتی چون «جاسوسی یا همکاری با دولت‌های متخاصم» زندانی کرده‌اند

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید