عدم شفافیت در مورد انتقال و محل نگهداری زندانی سیاسی آتنا دائمی محبوس در زندان لاکان رشت

آتنا دائمی

آتنا دائمی زندانی سیاسی، محبوس در زندان لاکان رشت، در پی صدور یک نامه مبنی بر انتقال فوری از زندان لاکان رشت خارج و به دادسرای اوین منتقل شد، اما پس از ساعتها بلاتکلیفی مجددا به این زندان بازگردانده شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آتنا دائمی زندانی سیاسی محبوس در زندان لاکان رشت،  روز پنج‌شنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۰،  در پی صدور یک نامه مبنی بر انتقال فوری از زندان لاکان رشت خارج و به دادسرای اوین منتقل شد، اما پس از ساعتها بلاتکلیفی مجددا به این زندان بازگردانده شد. با این وجود، مسئولان زندان لاکان رشت هم اکنون از پس دادن وسایل خانم دائمی به او امتناع کرده‌ و گفته‌اند که باید به زندان دیگری منتقل شود.

بر اساس این گزارش، عوامل زندان لاکان رشت، زندانی سیاسی در تبعید آتنا دائمی را به مدت ۱۴ ساعت از استانی به استان دیگر گردانده با این عنوان که قرار است به تهران منتقل شود اما نهایتا او را به تبعید در زندان لاکان رشت برگردانده اند.

حسین دائمی، پدر زندانی سیاسی آتنا دائمی در این باره نوشته است: «بقدری در دستگاه های قضائی ایران و سازمان زندانها بی نظمی (یا با هدف شکنجه واذیت کردن) وجود دارد که یک زندانی را به عنوان اینکه شما به تهران منتقل میشوید از زندان خارج میکنند، ۱۴ساعت از این استان به آن استان میبرند ولی معلوم نیست کدام مرجع یا نهادی چنین دستوری صادر کرده، مجدداً زندانی را برمیگردانند به زندان لاکان رشت.»

حسین دائمی تاکید کرده است که این مساله را پیگیری خواهد کرد چرا که احتمال هرگونه خطر جانی برای فرزندش وجود داشته و ممکن بود عوامل زندان قصد جان او را کرده باشند.

شایان ذکر است عوامل زندانی لاکان رشت با هدف شکنجه آتنا دائمی وی را از مرداد ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۰ به مدت ۹۹ روز از تماس تلفنی با خانواده اش که ۴۰۰ کیلومتر از او فاصله دارند محروم کردند.

زندانی سیاسی، آتنا دائمی در تاریخ ۲۹ مهر ۹۳ بازداشت در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۴ توسط شعبه ۲۸ «دادگاه» انقلاب تهران به ریاست «قاضی» محمد مقیسه از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری» به ۱۴ سال حبس محکوم شد. حکم وی توسط «دادگاه» تجدیدنظر به ۷ سال تقلیل یافت و نهایتا با اعمال ماده ۱۳۴، ۵ سال آن قابل اجرا بود. خانم دائمی نهایتا در بهمن‌ماه ۹۴ با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

این زندانی سیاسی از آذرماه ۹۵ دوره محکومیت خود را آغاز کرد و سال ۹۷ زمانی که در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در بند زنان زندان اوین بود، به همراه گلرخ ابراهیمی ایرایی با گشایش پرونده دیگری مواجه و نهایتا توسط شعبه ۲۶ «دادگاه» انقلاب تهران به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد. «دادگاه» همچنین علاوه بر این هر یک از این دو شهروند را به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم کرد. این حکم مدتی بعد در مرحله تجدید نظر بدون تشکیل جلسه «دادگاه» عینا تائید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از این حبس برای هر یک از آنها قابل اجرا است.

خانم دائمی تیرماه ۹۹، از بابت پرونده‌ای که در دوران حبس علیه او گشوده شده توسط شعبه ۲۴ «دادگاه» انقلاب تهران به ریاست «قاضی» محمدرضا عموزاد به ۲ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این پرونده با شکایت وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه علیه وی گشوده شده بود. اسفندماه ۹۹ دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی وکلای آتنا دائمی را رد کرد. آتنا دائمی و اعضای خانواده او علاوه بر این نیز بارها با پرونده‌ها و فشارهای امنیتی و قضایی دیگر روبرو بوده اند. آتنا دائمی نهایتا ظهر روز سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه ۹۹، با پابند و دستبند از زندان اوین خارج و ساعت ۸ شب از زندان اوین به زندان لاکان رشت تبعید شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید