پنج شهروند و « فعال اجتماعی، مجازی و رسانه‌ای » توسط نیروهای امنیتی به دلیل فراخوان هیرمند بازداشت شدند

فعال اجتماعی، مجازی و رسانه‌ای

پنج فعال اجتماعی و مجازی به نامهای، علی ملایی، حسین بنیادی، حسن نخعی، احسان قنبردادی و مرتضی قاسمی، توسط نیروهای امنیتی در هیرمند بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، پنج فعال اجتماعی و مجازی به نامهای ، علی ملایی، حسین بنیادی، حسن نخعی، احسان قنبردادی و مرتضی قاسمی، به زداشت و به مکان نامعلومیم منتقل شدند.

بر اساس این گزارش، بازداشت این افراد به دلیل دادن فراخوان برای تجمع و اعتراض به عدم بازگشایی حقابه هیرمند از بندکمال خان در افغانستان و دیپلماسی ضعیف جمهوری اسلامی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

کمپین فعالین بلوچ اسامی این افراد را  “علی ملایی”، حسین بنیادی”، “حسن نخعی”، “احسان قنبردادی” و “مرتضی قاسمی” عنوان کرده است.

این پنج فعال با دادن فراخوان در صفحات مجازی از عموم مردم در شمال سیستان و بلوچستان خواسته بودند تا برای مطالبه حقابه در مرز میلک تجمع کنند.

ده ها تن از شهروندان روز جمعه ۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ با این فراخوان ها در صفحات اجتماعی خود را به مرز میلک رسانده و تجمع اعتراضی برگزار کردند. همچنین ده ها شهروند در مقابل کنسولگری افغانستان در زاهدان نیز تجمع کردند.

شامگاه پنج شنبه ۷ بهمن ماه فرمانداری هیرمند با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که هرگونه تجمع در پایانه مرزی میلک غیرقانونی و پیگرد قضایی خواهد داشت.

گفتنی است، مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ از رهاسازی آب بند کمال خان ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده توسط مقامات افغانستان داده بود که سخنگوی وزارت نیرو افغانستان با رد این ادعا گفته بود که آب این سد برای مصارف کشاورزان ولایت نیمروز بازگشایی خواهد شد.

همچنین در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۴۰۰، شماری از شهروندان زابل در مسجد جامع این شهر به دلیل بی توجهی مقامات به گرفتن حقابه از افغانستان با “حبیب الله دهمرده” نماینده این شهرستان تنش لفظی پیدا کردند.

لازم به ذکر است دیپلماسی ضعیف جمهوری اسلامی برای دریافت حقابه از افغانستان باعث کم آبی، از بین رفتن کشاورزی و کوچ اجباری شهروندان از این منطقه شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید