گزارش ؛ تداوم فضای امنیتی پس از قتل بکتاش آبتین

کانون نویسندگان ایران

درهمان روزهای نخست پس از خاکسپاری بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران، هیئت دبیران تلاش خود را برای برگزاری مراسم یادبود او آغاز کرد. بنا بر این بود که به جز حضور بر مزار آبتین، برنامه‌ای با تمرکز بر وجوه حرفه‌ای، کانونی و شخصیتی او تدارک دیده شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، به نقل از کانون نویسندگان ایران، بر ای برگزاری مراسم یابود بکتاش آبتین برنامه‌ای با تمرکز بر وجود حرفه‌ای و شخصیتی او تدارک دیده شود.

متن کامل این گزارش که عینا در ادامه می آید:

درهمان روزهای نخست پس از خاکسپاری بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران، هیئت دبیران تلاش خود را برای برگزاری مراسم یادبود او آغاز کرد. بنا بر این بود که به جز حضور بر مزار آبتین، برنامه‌ای با تمرکز بر وجوه حرفه‌ای، کانونی و شخصیتی او تدارک دیده شود.
طرح برنامه در هیئت دبیران تنظیم و تصویب شد و هیئت دبیران با همکاری خانواده‌ی آبتین جستجوی خود را برای اجاره‌ی سالنی در تهران آغاز کرد. چندین سالن در فهرست پیگیری کانون قرار گرفتند، اما این تلاش‌ها یکی پس از دیگری به در بسته‌ی تهدید و مداخله‌ی نیروهای امنیتی خورد. این تلاش‌ها تا آستانه‌ی چهلم آبتین ادامه یافت.

یک هفته پیش از مراسم چهلم مطلع شدیم که تماس‌هایی از سوی نیروهای امنیتی با خانواده‌ی آبتین گرفته شده است و چند تن از آنها به پلیس امنیت احضار شده‌اند. نیروهای امنیتی در پی تحمیل لغو مراسم چهلم یا دست‌کم محدود کردن آن به جمع خانواده‌ی آبتین بودند. پس از آنکه خانواده‌ی آبتین از لغو مراسم سر باز زدند، نیروهای امنیتی از حضور خود در این مراسم و احتمال بازداشت خبر دادند.

چند روز پس از این اخطارها، دادسرای امنیت مقدس با دو تن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، اکبر معصوم‌بیگی و آیدا عمیدی، تماس گرفت و اعلام کرد که در همان روز یا روز آتی ابلاغیه‌ای برای آنها ارسال خواهد شد. پس از دریافت ابلاغیه‌ها مشخص شد این دو ملزم شده‌اند روز دوشنبه، 25 بهمن ماه، در ساعاتی متفاوت، ۱۰ صبح و ۱ ظهر، در شعبه‌ی یک دادسرای امنیت مقدس حاضر شوند. طبق نظر وکلای طرف مشورت کانون، این دو نفر روز دوشنبه می‌بایست با تفهیم اتهام مواجه می‌شدند. با این حال آنها پس از مراجعه، در دادسرا با جلسه‌ی بازجویی روبرو شدند. دلیل احضار این دو عضو هیئت دبیران، ممانعت از مداخله‌ی کانون نویسندگان ایران در برگزاری مراسم چهلم و نیز بیانیه‌ی کانون در محکومیت قتل بکتاش آبتین بود. اطلاعیه‌ی کانون مبنی بر حضور در مراسم چهلم آبتین یک روز پیش از این احضار منتشر شده بود و پاسخ دو دبیر احضار شده نیز ارجاع بازجویان به همان اطلاعیه و تأکید بر حق خانواده، دوستان و دوستداران آبتین برای حضور در این مراسم بود. در پایان پس از بازجویی اولیه،  معصوم‌بیگی و عمیدی به طور جداگانه به بازپرسی منتقل شدند و به چند پرسش درباره‌ی حضورشان در مراسم خاکسپاری آبتین پاسخ دادند.

همان طور که پیش از این در خبرهای کانون نویسندگان ایران آمد، مراسم چهلم آبتین با حضور نیروهای امنیتی و انتظامی به خشونت کشیده شد. تعدادی از شرکت‌کنندگان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و هفت تن از آنان بازداشت شدند. گرچه بازداشت‌شدگان پیش از طلوع روز بعد آزاد شدند، اما تعدادی از آنان به ناچار روز شنبه، ۳۰ بهمن، برای دریافت وسایل خود به دادسرای شهر ری مراجعه کردند.

حکومتی که با جرم‌انگاری حضور بر مزار محمدجعفر پوینده و محمد مختاری برای بکتاش آبتین پرونده ساخته بود، حالا در مراسم خاکسپاری، چهلم و یادبود او مداخله می‌کرد. این نخستین بار نیست که کانون نویسندگان ایران در مسیر دادخواهی خود با محدودیت‌های امنیتی مضاعف و احضار و پرونده‌سازی روبه‌رو می‌شود و به جای عاملان و آمران جنایت تحت فشار قرار می‌گیرد. کانون نویسندگان ایران بر این دادخواهی که اکنون به خواستی عمومی بدل شده پای می‌فشارد و خواهان آزادی بی ‌قید و شرط همه‌ی زندانیان سیاسی از جمله دو عضو در بند خود، رضا خندان (مهابادی) و آرش گنجی است.

کانون نویسندگان ایران

۲۲ اسفند ۱۴۰۰

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل