آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت( ۱۳ تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۰)

آزادی بیان
کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می پردازد.

 

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،  به نقل از کانون نویسندگان ایران روز جمعه 20 اسفند ماه در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز جمعه 13 اسفند ماه 1400تا روز جمعه 20 اسفنده ماه 1400، ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰

– شماری از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر از جمله آرتیکل ۱۹، کمیته‌ی دفاع از روزنامه‌نگاران، انجمن قلم آمریکا، انجمن قلم عراق و مرکز اسناد حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای در این روز از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستند که از حسین رونقی ملکی فعال مدنی رفع هرگونه اتهام کنند.

– جلال وفایی، که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به پنج ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان بوکان بازگشت.

شنبه ۱۴ اسفند

– حبیب افکاری، زندانی سیاسی به صورت زودهنگام در این روز از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد.

– در این روز اصغر امیرزادگان، معلم و فعال صنفی فرهنگیان در دادگاه انقلاب شیراز مورد تفهیم اتهام «تبلیغ علیه نظام» قرار گرفت و سپس با تودیع قرار کفالت ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

– روح‌ الله (رادا) مردانی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان، با دریافت ابلاغیه‌ای در این روز به دادگاه شهرستان نورآباد از توابع استان لرستان احضار شد.

– هیراد پیربداقی، فعال کارگری در این روز در دادگاه انقلاب تهران برای اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۴ سال و ۸ ماه حبس تعزیری، دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی و اجتماعی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

– سازمان عفو بین‌الملل با انتشار اطلاعیه‌ای در این روز خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده و فعال مدنی شد.

– هوشنگ نقی‌زاده، فعال مدنی ترک آذربایجانی در این روز به پلیس اطلاعات و امنیت اورمیه احضار، بازجویی و در نهایت آزاد شد.

– در ا ین روز ابتلای محمد تقوی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین به کرونا تایید شد.

– در این روز خبر رسید فرنگیس نسیم‌پور، علی کروشات و پیروز نامی، از فعالان صنفی استان خوزستان، در روز ۱۷ اسفند محاکمه می‌شوند.

– ، فعالین مدنی ترک آذربایجانی، با پایان مرخصی در این روز به زندان اردبیل بازگشتند.

یکشنبه ۱۵ اسفند

– در این روز خبر رسید ناصر رادان، زندانی سیاسی سابق در پی مراجعه به اداره‌ی گذرنامه جهت تمدید مدارک شغلی از ممنوع‌الخروجی خود مطلع شده است.

– کانون نویسندگان ایران در این روز نسبت به خبر ابتلای سپیده قلیان به کرونا در زندان و ممانعت مسئولان زندان و قوه قضائیه از دادن مرخصی استعلاجی واکنش نشان داد و اعلام کرد که مسئولیت جان زندانیان بر عهده‌ی حکومت است و هر گزندی به سلامت آن‌ها متوجه مسئولان زندان و قوه‌ی قضائیه‌ خواهد بود.

دوشنبه ۱۶ اسفند

– کانون نویسندگان ایران در این روز با انتشار بیانیه‌ای در آستانه‌ی ۸ مارس، روز جهانی زن، ضمن یادآوری تاریخچه‌ی مبارزات زنان، بر دو حق مغفول مانده‌ی آنان، حق تشکل‌یابی و حق نشر آزادانه‌ی آرا و آثار زنان تاکید کرد و حمایت خود را از مطالبات برابری‌خواهانه آنان و احقاق حقوق زنان اعلام کرد. این بیانیه همچنین خواهان آزادی همه‌ی زندانیان سیاسی از جمله زنان شجاع در بند شد.

– صدیقه اقدسی، بهروز فرزندی و قاسم معصومی، شهروندان بهائی ساکن شیراز، جهت تحمل دوران محکومیت در این روز بازداشت و به زندان عادل‌آباد منتقل شدند.

– مریم زیرک، اسماعیل فرهنگ‌منش و علی اله‌بخش، از اعضای کانون صنفی فرهنگیان قزوین، با دریافت ابلاغیه‌هایی جداگانه در این روز به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شدند.

– محمد عینی، فعال مدنی ترک آذربایجانی ساکن رشت که در پی احضار به اداره‌ی اطلاعات رشت از ۲ بهمن در بازداشت به سر می‌برد، در این روز به زندان لاکان منتقل شد.

– در این روز مدیرمسئول پایگاه خبری معماری‌نیوز و اسکان‌نیوز به اتهام «نشر اکاذیب» توسط هیئت منصفه دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد.

– شکیلا منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، پس از انتقال به بند ۸ این زندان در این روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

– پرونده‌ی امین و آرمان انصاری‌فر، پدر و برادر فرزاد انصاری‌فر از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، در این روز با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب بندر ماهشهر ارجاع داده شد.

سه‌شنبه ۱۷ اسفند

– راحله احمدی، فعال مدنی که در پی ابتلا به کرونا از ۲۷ بهمن به مرخصی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان اوین بازگشت.

– در این روز امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار و فعال کارگری، در جریان تجمعی به مناسبت روز جهانی زنان توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

چهارشنبه ۱۸ اسفند

– کیوان باژن، عضو کانون نویسندگان ایران که از مهرماه ۹۹ به همراه دو عضو دیگر دیگر این کانون، رضا خندان مهابادی و بکتاش آبتین زندانی شده بود، در این روز به طور مشروط از زندان اوین آزاد شد.

– در این روز خبر رسید امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار و فعال کارگری که در جریان تجمع روز جهانی زنان بازداشت شده بود، جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شده است. او ماه دی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه حبس تعزیری و به‌ عنوان مجازات «تکمیلی» به «منع عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی و خروج از کشور به مدت دو سال» محکوم شده بود.

– در این روز سه عضو کانون صنفی فرهنگیان قزوین، مریم زیرک، اسماعیل فرهنگ‌منش و علی الله‌بخش برای پاسخگویی به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «تشویش اذهان عمومی» و «نشر اکاذیب» در دادسرای عمومی و انقلاب قزوین حاضر شدند و بعد از تفهیم اتهام در دادسرای قزوین به صورت جداگانه با قرار کفالت هفتاد میلیون تومانی تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شدند.

– حسین قشقایی، زندانی سیاسی که با اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «توهین به مقامات و مامورین» زندانی شده بود، در این روز به مرخصی اعزام شد.

– در این روز خبر رسید زرتشت احمدی راغب از امضاکنندگان بیانیه‌ی ۱۴ نفر، در هجدهمين روز اعتصاب غذاى اعتراضی خود با افت فشار و خونریزی معده و روده و فشار عصبی مواجه شده و به بهداری زندان تهران بزرگ منتقل شده است.

– ریبوار عبداللهی فعال کارگری که از ۱۰ بهمن در بازداشت نیروهای امنیتی بود، در این روز از زندان سنندج آزاد شد.

– عزیز قاسم‌زاده، معلم هنرمند که جلسه‌ی محاکمه‌ی او ۲۱ اسفند در رودسر برگزار می‌شود، با انتشار ویدئویی در این روز خواهان محاکمه علنی خود با حضور هیئت منصفه بر اساس اصول ۱۶۵ و ۱۰۸ قانون اساسی شده است.

– مهدی فتحی، از فعالین صنفی معلمان استان فارس در این روز به ۲ سال حبس، دو سال تبعید به گرمسار، ۲ سال ابطال گذرنامه‌ و ۱۲ سال ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شد.

– آرشام (محمود) رضایی، فعال مدنی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج که از ۱۸ بهمن‌ در اعتراض به عدم رسیدگی‌ پزشکی و مخالفت با اعزام وی به مرخصی درمانی دست به اعتصاب غذا و دارو زده بود، در این روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

پنجشنبه ۱۹ اسفند

– در این روز خبر رسید حمزه درویش، زندانی سنی مذهب در زندان لاکان از بابت پرونده‌ی جدیدی که اخیراً در دادگاه انقلاب رشت علیه او گشوده شده، با اتهامات «توهین به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی» به ۱۸ ماه و یک روز حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شده است.

– مهسا کمالی، بازیکن فوتسال زنان تیم ملی و باشگاه مس، به دلیل به نمایش گذاشتن پیراهنی که در زیر لباس تیم به تن داشت و روی آن نوشته شده بود، «جنگ را متوقف کنید» در این روز به کمیته‌ی انضباطی احضار شد.

– در این روز خبر رسید که طی روزهای اخیر، ۴١ شهروند در روستای نی، به اداره‌ی اطلاعات مریوان احضار شدند. احضار این افراد برای جلوگیری از برگزاری جشن نوروز در این روستا صورت گرفته است.

– شیرکو تابناک، زندانی سیاسی، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان بوکان بازگشت.

کانون نویسندگان ایران

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل