پس از 17 سال حبس؛ قادر محمدزاده، زندانی سیاسی و تبعیدی در زندان یزد برای اولین بار به مرخصی اعزام شد

قادر محمدزاده

قادر محمدزاده، زندانی سیاسی محبوس در یزد که در حال سپری نمودن محکومیت 20 ساله حبس خود می باشد برای بار اول با گذشت 17 سال حبس، پس از تودیع وثیقه به مرخصی اعزام شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰، قادر محمدزاده، اهل: بوکان در متولد: ۱۳۵۶ – زندانی سیاسی در تبعید و محبوس در زندان مرکزی یزد، به مرخصی اعزام شد.

بر اساس این گزارش،  این زندانی سیاسی در حال سپری کردن حبس تعزیری توام با تبعید در بخشی از محکومیت حبس ۲۰ ساله خود است.

قادر محمد زاده، در تاریخ ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۹۷ جهت اجرای بخشی از محکومیت خود به زندان یزد تبعید شده بود ولی به دلیل عدم هماهنگی بین زندانها و عدم پذیرش توسط زندان یزد به زندان مهاباد، که محل محکومیت او بود بازگردانده شد و سپس در تاریخ ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۸، با هماهنگی قبلی به زندان یزد منتقل شد.

در اوایل اسفند ماه ۱۳۹۷، زمانی که این زندانی در زندان مرکزی ارومیه در حال تحمل حبس بود، قادر محمدزاده، را به همراه ۳۰ زندانی دیگر به دلیل آنچه که «عدم رعایت قوانین زندان» خوانده بودند، با دستور قضائی، به بند امن این زندان منتقل کرده‌ بودند.

قادر محمدزاده، در سال ۱۳۸۴ به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام، در دادگاه بدوی به اعدام و سپس با ارجاع پرونده به دادگاه تجدید نظر به ۲۰ سال حبس محکوم شد. وی در بهار سال ۱۳۹۰، نیز در زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام هم به تحمل ۳ ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

قادر محمدزاده، در خردادماه سال ۱۳۹۷ نیز در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان مرکزی ارومیه اعتصاب غذا کرده بود.

همچنین این زندانی سیاسی در تاریخ ۱ اسفندماه سال ۱۳۹۷، به دلایل واهی و به صورت تنبیهی به مرسوم به بند امن زندان ارومیه منتقل و در تاریخ ۱۱ اسفندماه همان سال، در اعتراض به این موضوع اعتصاب غذا کرده بود.

در همان زمان، منابع مطلع که در زمان انتقال این زندانی سیاسی به زندان یزد در تاریخ ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۷ شاهد وضعیت جسمی وی بودند در گفتگوئی با گزارشگر حقوق بشر در ایران از نامناسب بودن اوضاع جسمی این زندانی سیاسی اطلاع رسانی کرده بودند و گفته بودند که وی در زمان انتقال با کمک فردی دیگر میتوانست روی پاهای خود بایستد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل