رضا اسلامی صومعه، محبوس در زندان اوین به مرخصی نوروزی اعزام شد

رضا اسلامی صومعه

رضا اسلامی صومعه، استاد حقوق بشر در دانشگاه شهید بهشتی تهران و زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه هفت زندان اوین به مرخصی اعزام شد.  او در حال سپری نمودن محکومیت پنج سال، حبس خود می‌باشد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز یکشنبه 29 اسفند ماه 1400، رضا اسلامی صومعه، استاد حقوق بشر در دانشگاه شهید بهشتی تهران و زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه هفت زندان اوین به مرخصی نوروزی اعزام شد.

بر اساس این گزارش، دکتر رضا اسلامی، در حال حاضر در مرخصی نوروزی به سر می برد اما با توجه به درخواستی برای آزادی مشروط او به دادستانی تهران ارسال شده که هنوز جوابی به وی داده نشده است.

یک منبع نزدیک به رضا اسلامی گفت: “دکتر رضا اسلامی، در حال حاضر در مرخصی نوروزی به سر می برد اما با توجه به درخواستی برای آزادی مشروط او به دادستانی تهران ارسال شده پس از بررسی نتیجه آن مبنی بر موافقت و یا مخالفت دادستانی برای آزادی مشروط او ابلاغ خواهد شد.”

لازم به ذکر است، در تاریخ های ۱۸ شهریور و ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۹، جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات دکتر رضا اسلامی صومعه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات«ارتباط با دووَل متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی» برگزار و رضا اسلامی صومعه به همراه رسول کوهپایه زاده – وکیل مدافع خود، دفاعیاتشان را به ابوالقاسم صلواتی ارائه و چندی بعد طی حکمی رضا اسلامی به تحمل هفت سال حبس تعزیری، محرومیت از تدریس در دانشگاه و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

با اعلام اعتراض و ارجاع پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران این حکم به ۵ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد و به رضا اسلامی صومعه در زندان اوین ابلاغ شد.

پیشتر نیز یک منبع مطلع در تشریح اتهام تفهیم شده به رضا اسلامی صومعه به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفته بود: “پرونده دکتر رضا اسلامی صومعه که در آن با اتهام ارتباط با دوول متخاصم تفهیم اتهام شده دارای ۱۵ متهم بود و از میان این افراد فقط آقای اسلامی با اتهام ارتباط با دوول متخاصم تفهیم اتهام شد و ۱۴ نفر دیگر نیز از اتهام مذکور تبرئه شدند.

در طی دوران بازجوئی و در بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات و بازپرسی دکتر اسلامی با اتهام همکاری با دوول متخاصم « آمریکا » مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و استناد دادگاه و شعبه بازپرسی به دوره آموزشی ۵ روزه ای باز می گردد که رضا اسلامی در کشور جمهوری چک با مفاهیم حقوق سپری کرده بود.

در دوره مذکور که توسط یک نهاد آکادمیک NGO, که یک سازمان غیر دولتی و مردم نهاد در کشور آمریکا بوده بعنوان ارتباط با دوول متخاصم تلقی شده و این درحالی است که آقای اسلامی هیچگونه ارتباطی با آن مجموعه نداشته. استناد بازجویان و وزارت اطلاعات بر این است که این NGO با یکی از نهادهای دولتی آمریکا در ارتباط بوده و آقای اسلامی هم در جواب آنها اعلام کردند: “در صورت صحت این موضوع هم کاملا از آن بی‌خبر بوده و شخصا هیچ‌گونه ارتباط با هیچ نهاد دولتی در هیچ سطحی نداشته‌ام. جرم انتسابی کاملا واهی و بی اساس است. نه عنصر مادی جرم که ارتباط باشد وجود دارد و نه عنصر معنوی جرم که قصد ارتباط باشد وجود دارد.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید