تداوم بازداشت و بلاتکلیفی محمد عینی فعال مدنی در زندان لاکان رشت

محمد عینی

محمد عینی، فعال مدنی آذربایجانی، بطور بلاتکلیف در زندان لاکان رشت بسر می برد.  اوئ پیشتر در پی تماس تلفنی احضار و سپس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز پنجشنبه ۱۸فروردین ماه ۱۴۰۱، محمد عینی، فعال مدنی آذربایجانی، با توجه به ممانعت ضابط قضایی و امنیتی پرونده او از تودیع وثیقه بطور بلاتکلیف در زندان لاکان رشت بسر می برد.

بر اساس این گزارش، این فعال مدنی در تاریخ سوم بهمن ماه 1400، پس از احضار تلفنی به اداره اطلاعات شهر رشت بازداشت شد.

یک منبع مطلع در اینباره گفت:”چندین مرتبه به شعبه بازپرسی دادسرای رشت برای تودیع وثیقه مراجعه کردیم اما بازپرس پرونده از قبول وثیقه و آزادی محمد عینی سر باز می زند فقط به ما اعلام شده که پرونده این فعال ملی مدنی آذربایجانی برای تعیین شعبه به دادگاه انقلاب رشت ارجاع شده است.”

لازم به ذکر است، محمد عینی، در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰، پس از اتمام مراحل بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات رشت و تفهیم اتهام به زندان لاکان این شهر منتقل شد.

این فعال ملی مدنی آذربایجانی، در تاریخ ۳بهمن ماه ۱۴۰۰، پس از احضار به اداره اطلاعات رشت، بازداشت و به بازداشتگاه این ارگان امنیتی منتقل شده بود.

در تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰، محمد عینی، با دریافت تماس تلفنی از سوی اداره اطلاعات شهر رشت، برای حضور در جلسه بازجویی بدون ذکر این عنوان که بازداشت می شود احضار شده بود.

پس از بازداشت محمد عینی و نگرانی و بی‌خبری خانواده او از فرزندشان و مراجعه آنها به این ارگان امنینی، اداره اطلاعات رشت نسبت به مکان نگهداری او ابراز بی اطلاعی کرده بود.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک زبان هستند که اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته ‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید