زندان ارومیه؛ شاکر بهروز، زندانی سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان داد

شاکر بهروز

شاکر بهروز، زندانی سیاسی به اعتصاب غذای اعتراضی خود پایان داد.  او در اعتراض به انتقال اجباری خود از بند زندانیان سیاسی به بند دو زندان مرکزی ارومیه اعتصاب غذا کرده بود .

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، شاکر بهروز، زندانی سیاسی در اعتصاب غذا و محبوس در زندان مرکزی ارومیه، به اعتصاب غذای خود پایان داد. شاکر بهروز از بابت دو پرونده با اتهام قتل و اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم شده است.

براساس این گزارش، شاکر بهروز، در تاریخ ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۱، در اعتراض به انتقال اجباری او از بند زندانیان سیاسی به بند دو این زندان دست به اعتصاب غذا زده بود او با پایان دادن به این حرکت اعتراضی به بند زندانیان سیاسی بازگردانده شد.

شاکر بهروز، در تاریخ ۶ دی ماه ۱۳۹۹، او با اتهام قتل مامل محمدی، توسط شعبه ۱ دادگاه کیفری ویژه رسیدگی به جرائم نوجوانان استان آذربایجان غربی، به اعدام محکوم شد. شاکر بهروز، در دیگر پرونده خود در شهریور ماه ۱۳۹۹، از بابت اتهام《اقدام علیه امنیت ملی از طریق مبارزه مسلحانه « بغی » 》توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست علی شیخلو به اعدام محکوم شد. در تاریخ ۶ مهر ماه ۱۴۰۰، احکام اعدام صادره بر علیه شاکر بهروز، عینا در شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور تائید شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام شاکر بهروز از بابت قتل مامل محمدی، در تاریخ ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۱ دادگاه کیفری ویژه رسیدگی به جرائم نوجوانان استان آذربایجان غربی پس از انتقال شاکر بهروز به آن جلسه دادرسی برگزار شده بود

شاکر بهروز، در اولین پرونده خود، در تاریخ ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۹، از بابت اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق مبارزه مسلحانه « بغی » توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست علی شیخلو به اعدام محکوم شد.

پیش از این نیز یک منبع آگاه از پرونده شاکر بهروز در خصوص این زندانی سیاسی گفته بود: “شاکر بهروز، شهروند اهل ارومیه در پاییز ۱۳۹۷ پس از دریافت امان‌نامه و بازگشت از اقلیم کردستان، خود را به اداره اطلاعات ارومیه معرفی کرد و پس از ۱۴ روز بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه آزاد شد. پس از ۳ ماه از آزادی این ‌بار در تاریخ ۲۸ بهمن ماه همان سال وی توسط ماموران اطلاعات سپاه ارومیه به اتهام قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران بازداشت و به مدت یک سال و ۱۸ روز در بازداشتگاه این نهاد امنیتی در پادگان المهدی سپاه تحت بازجویی و شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفت.”

این منبع مطلع در ادامه خاطرنشان کرد:”پس از ۵ ماه بازداشت و نگهداری در بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه، این زندانی سیاسی به شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه منتقل و پس برگزاری یک جلسه چند دقیقه به اتهام《عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران》به ۵ سال حبس محکوم شد.”

این منبع در پایان افزود: “بازجویان سپاه بارها در زمان بازجویی‌ها به این زندانی سیاسی اعلام کرده‌اند که دریافت امان‌نامه از اداره اطلاعات و هماهنگی با این نهاد امنیتی در جهت بازگشت به ایران برای وی سنگین تمام خواهد شد و اگر از ابتدای وی خود را به سپاه معرفی می‌کرد با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌گشت. در واقع سناریوسازی علیه این زندانی سیاسی در ادامه رقابت‌های این دو نهاد امنیتی صورت گرفته است.”

در تاریخ ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۸, شاکر بهروز، پس از اتمام بازجوئی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه و تحمل بلاتکلیفی طولانی مدت به زندان مرکزی این شهر بازگردانده شد.

همچنین در خردادماه ۱۳۹۸، یک منبع نزدیک به شاکر بهروز، در گفتگو با حقوق بشر در ایران گفته بود:”شاکر بهروز، از اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ از بند ۱-۲ زندان مرکزی ارومیه به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در این شهر به جهت بازجوئی و اعتراف منتقل شده بود و با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از این انتقال گذشته و این زندانی سیاسی به بند خود در زندان ارومیه منتقل نشده این احتمال که وی جهت اعتراف گیری از سوی بازجویان اطلاعات سپاه تحت شکنجه و یا ضرب و شتم قرار گرفته باشد قوت گرفت.”

شاکر بهروز، اهل شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی، در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۹۸، پس از تحمل حدود ۱ ماه بازجوئی های فشرده و بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه به زندان این شهر منتقل شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید