منصور آروند

نام و نام خانوادگی: منصور آروند

شهرت:

تاریخ  و محل تولد: سال ۱۳۵٣، شهرستان مهاباد

وضعیت تاهل و فرزندان: متاهل، دارای یک فرزند دختر

محل نگهداری: زندان مهاباد، زندان مرکزی ارومیه، زندان میاندوآب

تاریخ بازداشت یا دستگیری: ۲۳ خردادماه ۱۳۹۰

اتهام‌‌های انتسابی: محاربه با خدا، تبلیغ علیه نظام و عضویت در حزب دموکرات کردستان

مرجع رسیدگی: شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد

حکم صادره: اعدام

وضعیت حکم: حکم صادره تایید و اجرا شده است

سابقه محکومیت‌های پیشین:

سابقه شکنجه و بدرفتاری: شکنجه‌های شدید در مدتی نزدیک به یک سال، شکستگی از ناحیه فک و صورت

سوابق: فعال سیاسی، عضویت در حزب دموکرات کردستان

وضعیت‌های خاص:

روایت زندگی و سرگذشت: «منصور آروند» متولد سال ۱۳۵۳، شهرستان «مهاباد» از توابع استان «آذربایجان غربی»، در خردادماه سال ١٣٩٠، در منزل شخصی خود در «مهاباد» دستگیر شد.

این زندانی سیاسی کُرد کە ماه‌ها در بازداشتگاه‌های «اداره اطلاعات مهاباد» تحت شکنجه قرار گرفتە بود، در ٢٣ خردادماه ١٣٩١، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر «مهاباد»، به اعدام محکوم شد.

دلیل صدور حکم اعدام این زندانی سیاسی کُرد، اتهاماتی همچون «محاربه با خدا» و «تبلیغ علیه نظام از طریق همکاری و عضویت در حزب دموکرات کردستان» عنوان شده بود.

«منصور آروند»، ۸ آذرماه ۱۳۹۳، از «زندان مرکزی ارومیه» به «زندان مهاباد» انتقال یافت. پس از انتقال به «زندان مهاباد» به طور شفاهی به این زندانی سیاسی اطلاع داده شد که “حکم اعدام وی از سوی دیوان‌ عالی کشور نقض و با یک درجه تخفیف به حبس‌ابد تبدیل شده است.”

گفته شده بود این زندانی سیاسی قبل از انتقالش از «زندان مهاباد» به هم‌بندی‌های خود گفته است: “شک دارد که حکم اعدامش لغو شده باشد، زیرا هیچ‌گاه به طور رسمی و کتبی حکمی مبنی بر لغو حکم اعدامش دریافت نکرده است.”

«منصور آروند» در نهایت در روز پنج‌شنبه ١٧ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، از سوی ماموران وزارت اطلاعات از «زندان مرکزی مهاباد» به «زندان میاندوآب» منتقل شدە و در سحرگاه روز یکشنبه ۲۴ خردادماه ۱۳۹۴، در این زندان اعدام شد.

«سوران آروند» برادر این زندانی سیاسی در گفتگو با «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفته بود کە “پس از ۳۵ روز بی‌خبری کامل از سرنوشت برادرش منصور آروند، اجرای حکم اعدام را به خانواده اطلاع داده‌اند، طوری که آنها و حتی وکیل این زندانی سیاسی از زمان و مکان اجرای حکم خبر نداشته است.

همچنین یکی دیگر از اعضای خانواده این زندانی سیاسی کُرد، در ضمن تایید خبر اجرای حکم اعدام گفته بود: “از زندان میاندوآب تماس گرفته‌اند و بعد از مراجعه خانواده‌ام، در این زندان به آنها اعلام شده که فرزندشان در سحرگاه روز یکشنبه ۲۴ خردادماه ۱۳۹۴، در زندان میاندوآب، اعدام شده است.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید