زندان مرکزی ارومیه؛ تداوم بازداشت و اعتصاب غذا و دارو سعدا خدیرزاده

سعدا خدیرزاده

سعدا خدیرزاده، در دهمین روز اعتصاب غذا و دارو اعتراضی خود در زندان ارومیه است.  او در اعتراض به بلاتکلیفی و محرومیت از حقوق شهروندی خود اعلام اعتصاب غذا و دارو کرد.  از مصادیق اتهامات وارده به این شهروند هنوز اطلاعی در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، سعدا خدیرزاده، اهل پیرانشهر که علیرغم هشتمین ماه بارداری بطور بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه محبوس شده در دهمین روز اعتصاب غذا و دارو بسر می برد. او از تاریخ ۶ اردیبهشت ماه در اعتراض به بلاتکلیفی و محرومیت از حقوق شهروندی خود اعلام اعتصاب غذا و دارو کرد.

یک منبع مطلع در اینباره گفت:”خواسته سعدا فقط تبدیل قرار بازداشت او به وثیقه و آزادی اش است اما اداره اطلاعات پیرانشهر مانع آزادی اوست. در حال حاضر توجه به اینکه در ماه ۸ از بارداری خود است و امروز دهمین روز اعتصاب غذای سعدا هست، دچار ضعف شدید جسمانی شده اما مسئولان زندان ارومیه به خواسته او بی توجه هستند از جمله اینکه در دی ماه ۱۴۰۰، پزشک بهداری زندان ارومیه گفته بود سعدا باید تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان باشد اما در زندان چنین امکاناتی برای او مهیا نیست.”

این منبع مطلع همچنین افزود:”چند روز پیش با توجه به انتشار خبر اعتصاب غذای سعدا خدیرزاده گارد زندان ارومیه به اتاق او رفته و تمام وسائل سعدا را تفتیش کردند و به دنبال گوشی تلفن همراه او می گشتند اما هیچی پیدا نکردند اما به شدت او را تهدید کردند.”

لازم به ذکر است، امروز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی نسبت تداوم بازداشت و بلاتکلیفی این زن باردار در زندان مرکزی ارومیه واکنش نشان داد و اعلام کرد که مسئولان زندان مرکزی ارومیه جان سعدا خدیرزاده را به بازی گرفتند و او را در اقدامی بی‌رحمانه در هشتمین ماه بارداری در محیط زندان محبوس کردند و این زن باردار نیازمند اعزام به مرکز درمانی خارج از زندان ارومیه است.

سعدا خدیرزاده، از تاریخ ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، با توجه به بارداری ۸ ماهه و در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود اعلام اعتصاب غذا و دارو کرده است.

این شهروند اهل پیرانشهر، در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی اش در زندان مرکزی ارومیه اعتصاب غذا و دارو کرد.

سعدا خدیرزاده، در تاریخ ۲۲ مهر ماه سال ۱۴۰۰، در حالی که ۱ ماه از بارداری او گذشته بود توسط ماموران اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت و پس از ۱۲ روز به بازداشتگاه این ارگان‌امنیتی در ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی منتقل و پس از ۲۷ روز بازجویی های فشرده به بند زنان در زندان ارومیه منتقل شد.

بازجویان اداره اطلاعات ارومیه، بدون توجه به وضعیت جسمانی و بارداری او را تحت شدیدترین فشارهای روحی و روانی به قصد گرفتن اعتراف نگه داشتند.

در حالی سعدا خدیرزاده، بطور بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه بیش از ۸ ماه را سپری می کند که باردار بودن او و محیط زندان صدمات روحی، روانی و حتی جسمانی را به جنین او وارد خواهد کرد.

سعدا خدیرزاده، از لحظه بازداشت و در دوران بازجوئی و بازپرسی از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی یک متهم محروم بوده است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید