تداوم بازداشت و بلاتکلیفی عثمان اسماعیلی، وی به دارالقرآن زندان سقز منتقل شد

عثمان اسماعیلی

عثمان اسماعیلی، فعال کارگری محبوس و بلاتکلیف در زندان سقز به بند دارالقرآن این زندان منتقل شد.  او در جریان برگزاری مراسم روز کارگر بازداشت شده بود. این فعال کارگری در یک پرونده مشترک با محمود صالحی، به اتهام تبلیغ علیه نظام، محاکمه شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، عثمان اسماعیلی، فعال کارگری محبوس و بلاتکلیف در زندان‌ شهرستان سقز از توابع استان کردستان از بند قرنطینه به بند دار القرآن در این زندان منتقل شد. این فعال کارگری در سابقه فعالیتهای کارگری خود به دفعات توسط ارگانهای امنیتی شهرستان سقز با پرونده سازی مواجه شده است.

براساس این گزارش، اتهامات عثمان اسماعیلی در این بازداشت مرتبط با برنامه ریزی برای برگزاری تجمع به مناسبت روز جهانی کارگر عنوان شده است.

در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، هم زمان با برگزاری اعتراضات سراسری به مناسبت روز جهانی کارگر، عثمان‌اسماعیلی، توسط ماموران امنیتی شهرستان سقز بازداشت و به زندان این شهرستان منتقل شد.

لازم به ذکر است، عثمان اسماعیلی، در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰، به همراه محمود صالحی، در پرونده ای مشترک، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب سقز از اتهام《تبلیغ علیه نظام 》تبرئه شده بودند.

جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام این فعالان کارگری در تاریخ ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰، در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهر سقز برگزار شده بود.

این فعال کارگری، در تاریخ ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۰، پس از سپری کردن دوران حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی از اتهام《 فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق عکس گرفتن در تجمعات اعتراضی و انتشار آن در فضای مجازی 》از زندان مرکزی سقز آزاد شد.

عثمان اسماعیلی، پس از تحمل ۲۵ روز حبس و کسر روزانه ۱۰۰ هزار تومان از مبلغ جریمه نقدی، حکم آزادی محمود صالحی صادر و عثمان اسماعیلی هم طی مدت آن ۲۵ روز حبس و کسر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی، باقی مبلغ را واریز و از زندان سقز آزاد شد.

در تاریخ ۶ خرداد ماه ۱۴۰۰، عثمان اسماعیلی – بعنوان متهم ردیف دوم، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب سقز، به اتهام《 فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق حضور در تجمعات اعتراضی غیرقانونی روز جهانی کارگر و عکسبرداری و انتشار آن در فضای مجازی 》به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال مفاد ۳۸ مجازات اسلامی و ماده ۶ قانون مذکور نایر بر ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی حبس تعزیری محمود صالحی به پرداخت ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی و عثمان اسماعیلی هم به پرداخت ۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی بدل از حبس تبدیل شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این ۲ فعال کارگری، در تاریخ ۴ خرداد ماه ۱۴۰۰، در حالی که آنها در زندان سقز محبوس بودند، توسط شعبه دادگاه انقلاب سقز با اتهام 《 فعالیت تبلیغی علیه نظام》از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شده بود.

عثمان اسماعیلی و محمود صالحی، در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، پس از احضار به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سقز با توجه به تفهیم اتهام و صدور قرار وثیقه راهی زندان سقز شدند.

در تاریخ ۱ تیر ماه ۱۳۹۹، عثمان اسماعیلی، در پی احضار به شعبه ۵ بازپرسی دادسرای شهر سقز، با اتهام《 فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق به کارگیری آرم یکی از احزاب کرد مخالف نظام در فضای مجازی 》تفهیم اتهام و پس از تودیع وثیقه آزاد شد و در تاریخ ۸ تیر ماه ۱۳۹۹، قرار منع تعقیب او صادر شد.

در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، عثمان اسماعیلی، پس از دریافت پیامکی به شعبه ۵ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سقز احضار شده بود.

همچنین در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، عثمان اسماعیلی در پرونده ای دیگر به اتهام《 اخلال در نظم و آسایش عمومی 》و《 تشویش اذهان عمومی 》، تبرئه و شعبه ۵ دادیاری دادسرای سقز، قرار منع تعقیب او را صادر کرد.

عثمان اسماعیلی، در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، در تماس تلفنی به اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی در سقز احضار شد اما به دلیل عدم رسمیت احضار تلفنی این ۲ فعال کارگری از حضور در اداره اماکن نیروی انتظامی سر باز زده بود.

عثمان اسماعیلی، از جمله فعالان مدنی و کارگری با سابقه استان کردستان است که در کارنامه فعالیتهای خود سابقه احضار، بازجوئی، بازداشت، محاکمه و به تحمل حبس تعزیری دارد.

این فعال کارگری، در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان سقز بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی‌ مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام، ۱۲ روز بعد با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۷۲ میلیون تومان آزاد شد.

عثمان اسماعیلی، در تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۴، به اتهام شرکت در مراسم روز جهانی کارگر، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب سقز محاکمه و به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم پس از بررسی در دادگاه تجدیدنظر استان کُردستان به ۲ ماه حبس تعزیزی کاهش پیدا کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید