استان آذربایجان شرقی؛ ایوب شیری و داوود شیری، فعالان مدنی، توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شدند

ایوب شیری و داوود شیری

ایوب شیری و برادر او داوود شیری، فعالان مدنی، ساکن تبریز، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر دو برادر اهل تبریز به نامهای ایوب شیری و داوود شیری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

براساس این گزارش، بازداشت ایوب شیری، در محل کار او و بازداشت داوود شیری هم هنگام خروج او از مراسم عزاداری در یکی از مساجد شهر تبریز، توسط ماموران امنیتی صورت گرفت و از مکان نگهداری آنها اطلاعی در دسترس نیست.

ایوب شیری، در تاریخ ۹ تیر ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ تبریز، به اتهام《اخلال در نظام و آسایش عمومی》به تحمل ۱ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق با طول مدت تعلیق ۱ ساله محکوم شد.

این فعال ملی مدنی همچنین به تهیه اقلام بهداشتی معال مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای افراد نیازمند محکوم شد و در تاریخ ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۹، با دریافت ابلاغیه ای کتبی توسط شعبه ۴ اجرای احکام، برای اجرای حکم خرید و توزیع اقلام بهداشتی به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال، فراخوانده شد.

ایوب شیری، از بابت بخش دوم از همین پرونده هم در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

داوود شیری، در تاریخ ۴ تیر ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست رحیم حملبر، از بابت اتهام 《فعالیت تبلیغی علیه نظام》و《عضویت در گروه غیرقانونی گاماج》محاکمه و در تاریخ ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹، از اتهام 《فعالیت تبلیغی علیه نظام》تبرئه و با اتهام《عضویت در گروه گاماج》به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

پس از اعلام اعتراض داوود شیری، در تاریخ ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۹، شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی، این فعال ملی مدنی را پس از تغییر عنوان اتهامی به《اقدام به عضویت در غیرقانونی گاماج》، به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۸، ایوب شیری و داوود شیری، در پی یورش ماموران اداره اطلاعات تبریز به ترتیب به محل کار این شهروندان و سپس منازل مسکونی این افراد پس از تفتیش محل کسب و منازل و ضبط لوازم شخصی بازداشت و پس از طی‌ مراحل بازجوئی در تاریخ ۷ اسفند ماه ۱۳۹۸، با تودیع وثیقه آزاد شدند.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک زبان هستند که اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل