زندان مرکزی ارومیه؛ سعدا خدیرزاده، محبوس و بلاتکلیف در زندان به اعتصاب خود پایان داد

سعدا خدیرزاده

سعدا خدیرزاده، شهروند اهل پیرانشهر و محبوس و بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه به اعتصاب غذای خود پایان داد. و در اعتراض به بلاتکلیفی در رابطه با پرونده خود اعتضاب غذا کرده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، سعدا خدیرزاده، اهل پیرانشهر، پس از وعده مسئولان برای تسریع آزادی او با قرار وثیقه به اعتصاب غذای خود پایان داد. او از تاریخ شش اردیبهشت ماه در اعتراض به بلاتکلیفی و محرومیت از حقوق شهروندی خود اعلام اعتصاب غذا و دارو کرده بود.

براساس این گزارش، سعدا خدیرزاده، با وعده مساعدت از طرف مسئولان زندان مرکزی ارومیه مبنی بر آزادی او با تودیع وثیقه بطور مشروط به اعتصاب غذای خود پایان داد.‌

لازم به ذکر است، سعدا خدیرزاده، علیرغم بارداری ۸ ماه او، در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، با توجه به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود در بند زنان زندان مرکزی ارومیه اعلام اعتصاب غذا کرده بود.

همچنین، در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی نسبت تداوم بازداشت و بلاتکلیفی این زن باردار در زندان مرکزی ارومیه واکنش نشان داد و اعلام کرد:”مسئولان زندان مرکزی ارومیه جان سعدا خدیرزاده را به بازی گرفتند و او را در اقدامی بی‌رحمانه در هشتمین ماه بارداری در محیط زندان محبوس کردند و این زن باردار نیازمند اعزام به مرکز درمانی خارج از زندان ارومیه است.”

سعدا خدیرزاده، در تاریخ ۲۲ مهر ماه سال ۱۴۰۰، در حالی که ۱ ماه از بارداری او گذشته بود توسط ماموران اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت و پس از ۱۲ روز به بازداشتگاه این ارگان‌امنیتی در ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی منتقل و پس از ۲۷ روز بازجویی های فشرده به بند زنان در زندان ارومیه منتقل شد.

بازجویان اداره اطلاعات ارومیه، بدون توجه به وضعیت جسمانی و بارداری او را تحت شدیدترین فشارهای روحی و روانی به قصد گرفتن اعتراف نگه داشتند.

در حالی سعدا خدیرزاده، بطور بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه بیش از ۸ ماه را سپری می کند که باردار بودن او و محیط زندان صدمات روحی، روانی و حتی جسمانی را به جنین او وارد خواهد کرد.

سعدا خدیرزاده، از لحظه بازداشت و در دوران بازجوئی و بازپرسی از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی یک متهم محروم بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل