سمکو معروفی، زندانی سیاسی محبوس در زندان بوکان به مرخصی اعزام شد

سمکو معروفی

سمکو معروفی، زندانی سیاسی از زندان شهرستان بوکان به مرخصی اعزام شد. او در حال سپری کردن محکومیت یک سال حبس خود در زندان است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، سمکو معروفی، زندانی سیاسی محبوس در زندان بوکان به مرخصی اعزام شد.

بر اساس این گزارش، ‌این زندانی سیاسی آبان ماه ۱۴۰۰ برای تجمل حبس خود بازداشت و به زندان بوکان منتقل شد. وی توسط دادگاه کیفری بوکان به تحمل یک سال حبس تعزیزی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

لازم به ذکر است، سمکو معروفی در تاریخ ۸ اسفند ماه ۱۴۰۰، به مرخصی اعزام و پس از اتمام مرخصی برای تحمل حبس به زندان بوکان بازگشته بود.

همچنین در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، سمکو معروفی به مرخصی اعزام و در تاریخ ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰، پس از اتمام دوران مرخصی به زندان بوکان بازگشته بود.

این زندانی سیاسی، در تاریخ ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰، با توجه به ابلاغ قبلی حکم قطعی صادره توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی، برای سپری کردن دوران محکومیت حبس تعزیری ۱ ساله خود بازداشت و به زندان بوکان منتقل شده بود.

سمکو معروفی، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بوکان با اتهام《فعالیت تبلیغی علیه نظام》محاکمه و به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت خروج از کشور محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر خواهی عینا تائید شد.

در تاریخ ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰، پس از قطعی شدن حکم توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی، سمکو معروفی جهت تحمل دوران حبس تعزیری خود بازداشت و به زندان شهرستان بوکان منتقل شد.

سمکو معروفی، در پرونده ای دیگر هم در تاریخ ۲۳ مهر ماه ۱۳۹۸، در جریان برگزاری تجمع اعتراضی که در حمایت از شهروندان کُرد در مقابل حمله ارتش ترکیه برگزار شده بود، به همراه ژاکا اسماعیل پور، شاهو خضری و هومن فیضی, بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجوئی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

در دی ماه ۱۳۹۸، سمکو معروفی، توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بوکان، به اتهام《اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی》، به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم و این حکم در تاریخ ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۸ به او ابلاغ شد.

در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۸، سمکو معروفی، جهت اجرای حکم حبس تعزیری خود بازداشت و به زندان بوکان منتقل شده بود.

این فعال محیط زیست، در تاریخ ۴ آذر ماه ۱۳۹۹، در حالی که به‌ علت شیوع کرونا به مرخصی اعزام شده بود پس عفو باقی مانده دوران حبس تعزیری ۲ ساله خود آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید