زندان شیبان اهواز؛ گزارشی از آخرین وضعیت غلامحسین‌کلبی، زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد

غلامحسین‌کلبی

غلامحسین‌کلبی، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز در محرومیت از حقوق اولیه خود در حال تحمل حبس ابد است.‌ او پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام‌های محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق، به حبس ابد محوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز شنبه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱، غلامحسین کلبی، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز، از بابت اتهام《محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق》دوران حبس ابد خود را سپری می کند.‌

بر اساس این گزارش، این زندانی سیاسی از حقوق اولیه یک زندانی که شامل حق درمان، اعزام به مرخصی و حق استفاده از آزادی مشروط محروم است.

غلامحسین‌کلبی، طی سال‌های اخیر علیرغم ابتلا به عفونت گوش توام با توروم و درد، سوختگی کتف و کمر با آب جوش حمام زندان بر اثر فرسودگی سیستم آبگرمکن، از دسترسی به خدمات پزشکی و حق درمان محروم ماند. غلامحسین کلبی از آزادی مشروط و یا اعزام به مرخصی محروم مانده و این در حالی است که بیش از ۲۰ سال را در زندان سپری کرده است.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۳۷۹، غلامحسین کلبی پس از ورود به ایران در اهواز مرکز استان خوزستان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از تحمل ۲ هفته بلاتکلیفی در بهمن ماه ۱۳۷۹ به بند ۳۵۰ و سپس ۲۰۹ این ارگان امنیتی واقع در زندان اوین منتقل شد و در حالی که شدیدترین بازجویی ها را پشت سر می گذاشت از حق تماس با خانواده خود هم‌ محروم شد و در اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ خانواده او از بازداشت و مکان نگهداری غلامحسین کلبی مطلع شدند.

این فعال سیاسی، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۰، در حالی که بیش از ۱ سال در بندهای ۳۵۰ و ۲۰۹ زندان اوین توام با شدیدترین بازجوئی ها پشت سر گذاشته بود به بازداشتگاه اطلاعات سپاه اهواز منتقل و پس از طی‌ مراحل بازپرسی و بازجویی های تکمیلی در تاریخ ۲۱ شهریور ماه ۱۳۸۰ به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین بازگردانده شد.

با اتمام مراحل بازجویی و بازپرسی و آغاز دادرسی در زمستان ۱۳۸۰، غلامحسین کلبی توسط شعبه ۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی حقانی با اتهام《محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق》محاکمه و به اعدام محکوم شد. این حکم در حالی که برای غلامحسین کلبی صادر شد که او از حق دسترسی به وکیل نورد نظر خود محروم و با حضور وکیل تسخیری در جلسه ای چند دقیقه ای محاکمه شد.

پس اعلام اعتراض و ارجاع پرونده به شعبه دیوان‌عالی کشور حکم اعدام صادره بر علیه غلامحسین کلبی لغو و پس از طی مراحل دادرسی مجدد با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شد.

این زندانی سیاسی در حالی که دوران حبس ابد خود را در اندرزگاه ۸ زندان اوین سپری می کرد بنا به دستور قضایی و موافقت غلامحسین کلبی به زندان شهرستان ماهشهر که محل سکونت خانواده او بود منتقل و در تاریخ ۱ آذر ماه ۱۳۹۴ به بند ۸ زندان کارون اهواز منتقل شد و در بهمن ماه ۱۳۹۴ پس از تعطیلی زندان کارون به زندان شیبان اهواز انتقال داده شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید