بند نظامی زندان ارومیه؛ گزارشی از آخرین وضعیت حامد قره اوغلانی، زندانی سیاسی

حامد قره اوغلانی

حامد قره اوغلانی، زندانی سیاسی محبوس در بند نظامی زندان مرکزی ارومیه در حال تحمل حبس تعزیری خود است. این زندانی در حال سپری کردن محکومیت ۱۳ سال حبس خود می باشد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز شنبه ۱۸ تیر ماه ۱۴۰۱، حامد قره اوغلانی،اهل ارومیه دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معماری کامپیوتر دانشگاه بهشتی و زندانی سیاسی محبوس در بند فوق امنیتی زندان مرکزی ارومیه، در حالی که از بیماری صرع در رنج است دوران حبس تعزیری ۱۳ساله خود را سپری می کند.

حامد قره اوغلانی، در تاریخ هفتم تیر ماه ۱۳۹۹، توسط ماموران اداره اطلاعات ارومیه بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه این ارگان امنیتی و طی مراحل بازجوئی در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۹، به بند قرنطینه و سپس بند ۳ زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

یک منبع مطلع در خصوص آخرین وضعیت حامد قره اوغلانی، گفت:”این زندانی بیش از  ۲ سال است که از دستگیری حامد گذشته از بهمن ۱۴۰۰ با هجوم گارد زندان به بند نظامی فوق امنیتی منتقل شدند که از همه بندها جدا و بدون امکانات لازم است و با توجه به اینکه حامد به بیماری صرع مبتلا هست نگرانی از وضعیت او در مبان‌اعضای خانواده اش زیاد شده. در خصوص پرونده حامد هم آخرین بار مرداد ماه ۱۴۰۰ درخواست اعاده دادرسی رد شده و همچنان متحمل ۱۳سال حبس تعزیری لازم به اجرا است.”

لازم به ذکر است، حامد قره اوغلانی، در تاریخ ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۹، از بابت اتهام توهین به رهبری به تحمل ۱۳ ماه حبس تعزیری، به اتها«اقدام‌علیه امنیت ملی از طریق آموزش نظامی و شرکت در گروه باغی مجاهدین خلق» به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. ابلاغ این حکم در حالی صورت گرفت که حامد قره اوغلانی، علاوه بر حبس تعزیری به اعدام هم محکوم شد اما با ت جه به اینکه حکم حبس تعزیری صادره توسط ۲ قاضی و حکم اعدام هم‌ توسط ۱ صادر شده بود لذا اجرای حکم‌حبس تعزیری با توجه به‌ تعدد نظر قضات ارجعیت پیدا کرد و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اجرای ۱۳ سال حبس تعزیری به اتهام اقدام‌علیه امنیت ملی از طریق آموزش نظامی و شرکت در گروه باغی مجاهدین خلق، بر علیه این زندانی سیاسی صادر شد و در تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۹، این حکم در شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور عینا تائید و در تاریخ ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ در زندان مرکزی ارومیه به حامد قره اوغلانی ابلاغ شد.

حامد قره اوغلانی، در تاریخ ۷ تیر ماه ۱۳۹۹، توسط ماموران اداره اطلاعات ارومیه بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه این ارگان امنیتی و طی مراحل بازجوئی در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۹، به بند قرنطینه و سپس بند ۳ زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

با آغاز مراحل دادرسی، در تاریخ ۷ مهر ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه با اتهامات اقدام‌علیه امنیت ملی از طریق آموزش نظامی و شرکت در گروه باغی مجاهدین خلق و توهین به رهبری، توسط ۳ قاضی محاکمه شده بود.

حامد قره اوغلانی، از لحظه بازداشت، در دوران بازجوئی و بازپرسی از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی یکی متهم مندرج در ماده ۵ قانون آئین دادرسی کیفری و اسناد بین المللی حقوق بشر، محروم بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل