دادگاه تجدیدنظر استان تهران؛ حسن دهباشی، به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد

حسن‌ دهباشی

دادگاه تجدیدنظر استان تهران با صدور دادنامه ای حسن‌ دهباشی، را به تحمل حبس تعزیری محکوم کرد.  او به اتهام انتشار جمله تعداد فوتی مشکوک به کرونا نزدیک به ۲۰۰۰ تن در کشور است، به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، حسن دهباشی، مستندساز، توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس این گزارش، حسن دهباشی پیش‌تر از بابت همین پرونده قرار منع تعقیب دریافت کرد اما با توجه به اعتراض نماینده دادستان به دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شده بود.

حسن دهباشی، ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت:”پس از توییت اینجانب درباره نحوه درگذشت احمد خمینی و علیرغم صدور منع تعقیب توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه و جرائم رایانه‌ای و تائید قطعی و نهایی و ختم پرونده توسط قاضی شجاع شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری – در اقدامی عجیب – دادگاه دیگری اینجانب را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.”

لازم به ذکر است، در تاریخ ۶ فروردین ماه ۱۴۰۱، حسن دهباشی، پس از تبرئه از اتهام توهین به احمد خمینی، قرار منع تعقیب خود را دریافت کرد اما در پی اعتراضی نماینده دادستان، این پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شد.

علت تشکیل این پرونده بر علیه حسن دهباشی به توئیتی بازمی‌گردد که او در صفحه شخصی خود منتشر کرد و پس از آن با شکایت سید حسن خمینی، با اتهام توهین به احمد خمینی در فضای مجازی، تفهیم اتهام شده بود.‌

حسن دهباشی، پیشتر هم در تاریخ ۲۶مرداد ماه ۱۳۹۹، در پرونده ای دیگر، توسط شعبه دادگاه کیفری ۲ تهران واقع در مجتمع قضائی کارکنان دولت با اتهامات نشر اکاذیب، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به روحانیت با شکایت وزارت اطلاعات از این فعال رسانه ای محاکمه شده بود.

این فعال رسانه ای و مستندساز، در تاریخ ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۸، به شعبه بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و به اتهام انتشار جمله تعداد فوتی مشکوک به کرونا نزدیک به ۲۰۰۰ تن در کشور است، که آن را حساب کاربری شخصی خود منتشر کرده بود تحت پیگرد قضائی قرار گرفت.

حسن دهباشی در پرونده ای دیگر هم در تاریخ ۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۷، با شکایت وزارت بهداشت بابت اظهار نظری در خصوص سخنان حسن قاضی‌زاده وزیر وقت بهداشت با اتهام تشویش اذهان عمومی به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکوم شده بود.

این مستندساز، در تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۷، به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران احضار شده بود. در احضاریه از وی خواسته شده بود جهت دفاع از اتهام انتسابی در گزارش وزارت اطلاعات در روز ۱۴ آبان ماه همان سال در جلسه بازپرسی حاضر شود.

حسین دهباشی، تاریخ‌پژوه و مستندساز، بیشتر به خاطر ساخت مستندهای تبلیغاتی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز مستند به روایت دربار شناخته شده است. وی تاکنون مسئولیت‌های مختلفی از جمله مدیریت پروژه تاریخ شفاهی ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر عهده داشت. وی از سال ۱۳۹۴ پروژه تاریخ شفاهی جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید