احمدرضا حائری، با اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد

احمدرضا حائری

احمدرضا حائری، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد. او به اتهام های اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام, تفهیم اتهام شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز چهارشنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱، احمدرضا حائری، فعال سیاسی و مدنی محبوس و بلاتکلیف در اندرزگاه چهار زندان اوین، پس از اتمام مراحل بازجویی با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

این فعال مدنی از تاریخ شش تیر ماه توسط ماموران امینی بازداشت شده بود. وی سابقه تحمل حکم شلاق و حبس تعزیری را در کارنامه فعالیتهای مسالمت آمیز خود دارد.

رامین صفرنیا، وکیل مدافع احمدرضا حائری، ضمن اعلام خبر آزادی موکل خود از تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد تومان برای رهایی موقت احمدرضا خبر داد.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۱ مردادماه ۱۴۰۱، احمدرضا حائری، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری با اتهامات اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، محاکمه خواهد شد.

همچنین، جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام احمدرضا حائری، در تاریخ ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۱، توسط بازپرس شعبه ۳دادسرای زندان اوین برگزار و کیفرخواست این پرونده پس از تنظیم به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد.

احمدرضا حائری، در تاریخ ۶ تیر ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به منزل شخصی او بازداشت و جهت بازجوئی و تشکیل پرونده ابتدا به سلول انفرادی در بند۲الف و سپس اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شده بود.

این فعال مدنی، در تاریخ ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۱، با توجه به احضار قبلی در شعبه ۳ دادسرای زندان اوین حاضر شد اما در پی عدم حضور مسئول پرونده در اطلاعات سپاه به او اعلام شده بود که برای تعیین وقت بازپرسی مجدد با او تماس گرفته خواهد شد و ساعتی بعد با دریافت یک تماس تلفنی با شماره نامشخص، برای تاریخ رسیدگی ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۱ احضار شده بود.
در تاریخ ۱۲خرداد ماه ۱۴۰۱، منزل شخصی احمدرضا حائری، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران تفتیش و پس از ضبط برخی وسائل شخصی به این فعال مدنی اعلام شده بود روزهای آتی به دادسرای زندان اوین احضار خواهد شد.

احمدرضا حائری، در تاریخ ۴ مرداد ماه ۱۳۹۹، برای اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق به پلیس امنیت تهران منتقل و سپس برای تحمل دوران حبس تعزیری ۶ ماهه خود به شعبه ۱ اجرای احکام کیفری دادسرای زندان اوین منتقل شد و در تاریخ ۱۷ مهر ماه ۱۳۹۹، از تیپ ۲ زندان تهران بزرگ بطور مشروط آزاد شد.

این فعال سیاسی، در مراحل دادرسی، توسط شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی بابائی با اتهامات 《تبلیغ علیه نظام》،《تجمع غیر قانونی》و《اخلال در نظم عمومی》به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم پس از ارجاع پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران عیناً تائید شد.
سعید حائری، برادر احمدرضا حائری که در فروردین ماه سال ۱۳۹۳ زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین بود در پی یورش نیروهای گارد زندان اوین به بند مذکور که از آن عنوان جمعه سیاه یاد می شود به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفت.

پس از این حمله احمدرضا حائری به همراه جمعی دیگر از خانواده های زندانیان سیاسی با تجمع در برابر مجلس و ساختمان ریاست جمهوری، با نمایندگان وقت در مجلس و مسئولین دولت وقت دیدار کردند و با پیگیری های صورت گرفته، نوبخت سخنگوی وقت دولت اعلام کرد هیأتی از طرف دولت برای بررسی ابعاد مختلف جریان حمله به بند ۳۵۰ تعیین شده و گزارش تهیه شده توسط این هیأت به رئیس جمهور ارائه شده است.

همزمان علی مطهری به همراه ۸ نفر از نمایندگان مجلس نهم با طرح سؤال از وزیر دادگستری خواستار پاسخگویی وی در خصوص این موضوع شدند، که در نهایت با وجود قانع نشدن نمایندگان از پاسخ های پورمحمدی وزیر وقت دادگستری، پی‌گیری آن از سوی رئیس وقت مجلس، علی لاریجانی متوقف شد.

گزارشی هم که از سوی دولت درباره این موضوع تهیه و به گفته سخنگوی دولت به رئیس جمهور ارائه شده، تاکنون منتشر نشده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید