زندان مرکزی تبریز؛ محرومیت روزبه پیری، زندانی سیاسی از حق درمان

روزبه پیری

روزبه پیری، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی تبریز از حق درمان محروم شده است. او در حال سپری کردن محکومیت سه سال حبس خود در این زندان است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز چهار شنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱، روزبه پیری، زندانی سیاسی محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی تبریز در پی درد و رنج از بیماری کرون معده از دسترسی به خدمات پزشکی و اعزام به مرکز تخصصی درمانی محروم است. این زندانی سیاسی در حال تحمل حبس تعزیری سه ساله خود است.

یک منبع مطلع در این باره گفت:”روزبه پیری در حال حاضر با درد و رنج ناشی از تشدید بیماری کرون معده و وخامت وضعیت جسمانی فقط به بهداری زندان تبریز منتقل و مداوای جزئی شده و این در صورتی است که باید به خارج از زندان و تحت نظر پزشک متخصص گوارش باشد اما در پی مخالفت ضابط امنیتی و قضایی از اعزام او به بیمارستان ممانعت بعمل آمده است.”

لازم به ذکر است، روزبه پیری، در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰، توسط ماموران امنیتی در منزل پدری خود برای سپری کردن دوران حبس تعزیری ۳ ساله خود بازداشت و به زندان تبریز منتقل و در تاریخ ۱۸ تیر ماه ۱۴۰۱، از بند ۱۵ زندان مرکزی تبریز به بند ۱۲ موسوم به بند محکومین منتقل شد.

در پائیز سال ۱۴۰۰، روزبه پیری، توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب تبریز، به ریاست قاضی فتح نژاد، محاکمه و به اتهام اجتماع و تبانی از طریق عضویت در گروههای معاند نظام به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، هم به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم مرحله تجدیدنظرخواهی، به ۳ سال و ۸ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، تحمل ۳ سال حبس تعزیری برای او لازم به اجرا است.

روزبه پیری، در تاریخ ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۰، توسط ماموران امنیتی در تبریز بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه نیروهای امنیتی و طی مراحل بازجویی به زندان مرکزی تبریز منتقل و در تاریخ ۷ مهر ماه ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

این فعال ملی مدنی، در تاریخ ۵ تیر ماه ۱۳۹۹، برای تحمل حبس تعزیری ۳ ماهه خود پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام کیفری تبریز بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد و در تاریخ ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۹، پس از اتمام این دوران آزاد شده بود.

این فعال ملی مدنی، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز، با عضویت در گروه و دسته جات برای برهم زدن امنیت ملی، اجتماع و تبانی علیه نظام، تبلیغ علیه نظام، محاکمه و به تحمل ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد و این‌ حکم در تاریخ ۱ خردادماه ۱۳۹۹ توسط شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به ریاست صمد حضرتی و مستشاری محمدحسین دانشمند ملکی به تحمل ۹۱ روز حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام، کاهش پیدا کرد.‌

این فعال ملی مدنی در بخش دیگری از همین پرونده نیز توسط دادگاه کیفری ۲ تبریز به ریاست قاضی پیری محاکمه از بابت تمرد به مامور دولت در حین انجام وظیفه و ایجاد هیاهو و انجام دادن حرکات نامتعارف، به تحمل ۸ ماه و ۱ روز حبس تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق که قابل تبدیل به مجازات جایگزین پرداخت جریمه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال بدل از شلاق محکوم شد.

روزبه پیری، در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۸، پس از انتقال به شعبه ۱۶ دادسرای تبریز، با ۵ اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم برضد امنیت داخلی کشور، عضویت در دسته‌ها و گروه‌هایی که هدف آن برهم زدن امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و تمرد از دستور مأموران‌ امنیتی هنگام انجام وظیفه، تفهیم اتهام و در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸، با تودیع وثیقه آزاد شد.

در تاریخ ۹ آذر ماه ۱۳۹۸، روزبه پیری، از بند قرنطینه زندان مرکزی تبریز، به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در این شهرستان منتقل شد. روزبه پیری، در تاریخ ۶ آذر ماه ۱۳۹۸ از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به بند قرنطینه زندان مرکزی تبریز منتقل شد اما مجددا در تاریخ ۹ آذر ماه ۱۳۹۸ برای بازجوئی به بازداشتگاه سپاه منتقل شد و پس از اتمام مراحل بازجوئی در تاریخ ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۸, به بند قرنطینه زندان مرکزی تبریز بازگردانده شد.

ساعت ۱۰ صبح یکشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۸، روزبه پیری، در پی یورش ماموران اداره اطلاعات سپاه تبریز به ترتیب به محل کار و سپس منزل مسکونی او پس از تفتیش محل کسب و منازل و ضبط لوازم شخصی بازداشت و بازداشتگاه این ارگان امنیتی منتقل شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید