دادگاه انقلاب تهران؛ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های مصطفی تاجزاده، برگزار شد

مصطفی تاجزاده

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مصطفی تاجزاده، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. او به اتهام‌هایی همچون اجتماع و تبانی، اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، پیش تر تفهیم اتهام شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز شنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۱، مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی با سه عنوان اتهامی، محاکمه و در اعتراض به روند غیرقانونی و عدم رعایت حقوق وی به عنوان یک متهم از ارائه دفاعیه امتناع کرد.

براساس این گزارش، اتهامات مصطفی تاجزاده در این پرونده قضایی اجتماع و تبانی، اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، عنوان شده است.

در این جلسه دادرسی، نماینده دادستان کیفرخواست صادره بر علیه مصطفی تاجزاده را که در ۳۶ صفحه تنظیم شده بود خواند و مصطفی تاجزاده، در اعتراض به پرونده سازی و عدم رعایت حقوق شهروندی او‌ بعنوان یک متهم از ارائه دفاع از خود در مقابل اتهامات مذکور امتناع کرد و هیچ کلامی به زبان جاری نکرد و ابوالقاسم صلواتی نیز پس از تفهیم اتهامات مذکور ختم جلسه دادرسی را اعلام و افزود حکم این پرونده در وقت مقرر صادر خواهد شد.‌

در حالی مصطفی تاجزاده، بدون حضور وکیل مورد مورد نظر خود توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد که در تاریخ ۲۱مرداد ماه ۱۴۰۱، امیر حسین آبادی، وکیل مدافع مصطفی تاجزاده، از بیستمین روز اعتصاب غذای این فعال سیاسی و محرومیت وی از دسترسی به خدمات پزشکی و رعایت نشدن حقوق موکل خود بعنوان یک متهم در دوران بازجویی خبر داده بود.

همچنین، در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با رسانه های داخل کشور مصادیق حقوقی اتهامات مصطفی تاجزاده را《اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور》و《فعالیت تبلیغی علیه نظام》عنوان کرده بود.

مصطفی تاجزاده، در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به منزل شخصی او بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۱، همسر این‌ فعال سیاسی، نسبت به تداوم بی خبری از وضعیت مصطفی تاجزاده و ممانعت ضابط امنیتی برای برقراری تماس و ملاقات وی با همسرش خبر داده بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات هم در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۳۸۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی در زندان اوین و طی مراحل بازجوئی ۹ ماه بعد با تودیع وثیقه آزاد شد.

با آغاز مراحل دادرسی، مصطفی تاجزاده توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
این فعال سیاسی، در بهار سال ۱۳۹۳ به علت نوشتن نامه‌ای از درون زندان اوین به علی خامنه ای، به تحمل ۱ سال دیگر حبس تعزیری محکوم شد.

مصطفی تاجزاده، در آذر ۱۳۹۳، در حالی که حدود ۴ سال از حبس تعزیری خود را سپری کرده بود به مرخصی ۳ روزه اعزام شد و با توجه به غیبت در مرخصی به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در شعبه ۴۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی بدل از حبس تعزیری محکوم شد.

در نهایت مصطفی تاجزاده، در بامداد ۱۵ خرداد ۱۳۹۵، پس از اتمام دوران حبس تعزیری ۷ ساله خود از زندان اوین آزاد شده بود. /به نقل از میزان،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید