دادگاه تجدیدنظر استان تهران؛ ویدا ربانی، روزنانه نگار و فعال سیاسی، به 10 سال و چهار ماه حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد

ویدا ربانی

دادگاه تجدیدنظر استان تهران با صدور دادنامه ای ویدا ربانی، را به حبس تعزیری و مجازات تکمیلی محکوم کرد. او پیش‌تر به اتهام‌های توهین به مقدسات اسلامی در فضای مجازی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی، به 10 سال و چهار ماه حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، ویدا ربانی، روزنانه نگار و فعال سیاسی، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به تحمل ۱۰ سال و چهار ماه حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت در شبکه های اجتماعی و محرومیت از عضویت در احزاب، گروهها و دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

این روزنامه نگار و فعال سیاسی، در تاریخ ۲ آذرماه ۱۳۹۹، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ این ارگان امنیتی در زندان اوین و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی و بلاتکلیفی در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۹ با تودیع وثیقه آزاد شد.‌

براساس دادنامه صادره توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران؛”ویدا ربانی، به اتهام توهین به مقدسات اسلامی در فضای مجازی، به تحمل پنج سال حبس تعزیری، از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، به چهارسال حبس تعزیری، از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، به تحمل هشت ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام اخلال در نظم عمومی، هم به تحمل هشت ماه حبس تعزیری و بعنوان مجازات تکمیلی هم به پنج سال محرومیت از عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی، احزاب و گروه‌های و دسته جات سیاسی، اجتماعی محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس برای این فعال سیاسی لازم به اجرا است.

لازم به ذکر است، ویدا ربانی، در تیر ماه ۱۴۰۱، توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و محرومیتهای اجتماعی محکوم شده بود که از مجموع حکم صادره ۲ سال آن تعلیق شده بود.

ویدا ربانی، پیشتر در خصوص مصداق اتهامات خود نوشته بود:”دادگاه مصادیق اتهام توهین به مقدسات را نوشتن شعر تو مومن هستی و نمازت بوسه هایت هست و اجتماع و تبانی را ریتوییت برخی مطالب، عنوان کرده است. علاوه بر این بر اساس حکم دادگاه تا پنج سال از فعالیت حرفه ای مرتبط با جرم اعم از فعالیت در شبکه های اجتماعی، دورهمی و فعالیت سیاسی محروم هستم. به عنوان یک روزنامه نگار، عضو انجمن صنفی روزنامه نگاران که تمام این سالها در حوزه سیاست داخلی و احزاب نشریات بوده ام، این محرومیت جز تعطیلی کامل زندگی حرفه ای من چه معنای دیگری داد. اساسا محرومیت از دور همی چه وجه قانونی دارد.”

ویدا ربانی، طی چند جلسه دادرسی در شعبه دادگاه انقلاب تهران محاکمه که آخرین جلسه دادرسی به پرونده او در تاریخ ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰، برگزار شده بود.

ویدا ربانی، پیش از این هم در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی به اتهام شرکت در مجموعه اعتراضاتی به شلیک سپاه پاسداران به پرواز مسافربری خط هوایی اوکراین، بازداشت و همان روز آزاد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل