دادگاه تجدیدنظر تهران؛ حسین بیات، نایب رئیس انجمن حقوق اساسی ایران، به حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد

حسین بیات

دادگاه تجدیدنظر استان تهران با صدور دادنامه ای حسین بیات، را به تحمل حبس تعزیری، جریمه نقدی و مجازات تکمیلی محکوم کرد.‌ او پیش تر توسط دادگاه انقلاب به اتهام های تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب و توهین به مقدسات اسلامی، محاکمه شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز شنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱، حسین بیات، نایب رئیس انجمن حقوق اساسی ایران، به اتهام تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب و توهین به مقدسات اسلامی، توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران در مجموع به تحمل پنج سال حبس تعزیری، پرداخت ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی و مجازات تکمیلی محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ تجمیع جرائم، تحمل سه سال و چهار ماه از مجموع این حکم لازم به اجرا است.

امیر رئیسیان وکیل دادگستری در این خصوص اعلام کرد:”حسین بیات، توسط دادگاه به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب، به تحمل ۱۶ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۱۵ میلیون جزای نقدی و به اتهام توهین به مقدسات اسلامی، به مجازات ۴۰ ماه حبس تعزیری و علاوه بر آنها به مجازاتهای تکمیلی محکوم شده‌اند. یعنی حکمی که قابل اجرا است این است که علاوه بر ۴۰ ماه حبس تعزیری، دو سال ممنوع الخروج بودن، و به مدت سه ماه، روزی چهار ساعت، در ساعات خالی از حضور مردم به ارائهٔ خدمات عمومی پاکسازی بوستان و مراتع تحت نظارت حراست جهاد کشاورزی استان تهران و ضبط گوشی تلفن همراه محکوم شد.”

این وکیل دادگستری افزود:”منظور دادگاه از تشویش ادهان‌عمومی و نشر اکاذیب، یادداشت‌ها و مطالبی است که وی در پست‌های حساب اینستاگرام خود منتشر کرده بود. لحن نوشتار ایشان حقوقی و قانونی بوده؛ راجع به موضوعات روز نقد تحلیلی و مبنایی داشته‌اند ولی در هرحال این مورد از نظر دادگاه با هدف جنجال سازی و تشویش اذهان عمومی، تلقی شده است. بنابر این توضیحات، بخشی از مطالب ایشان را نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و بخشی را توهین به مقدسات دانستند.”

امیر رئیسیان در خصوص روند دادرسی خاطرنشان کرد:“در مرحلهٔ بَدْوی که خود آقای بیات چون وکیل هستند به تنهایی حضور داشتند. اما در مرحلهٔ تجدیدنظر بنده و همکارم تجدیدنظر خواهی کردیم و امید داشتیم که براساس مادهٔ ۴۵۰ قانون کیفری به علت صدور حکم حبس برای ایشان، تشکیل جلسهٔ رسیدگی اتفاق بیافتد تا ما بتوانیم ضمن جلسهٔ رسیدگی از ایشان دفاع کنیم. اما متاسفانه برخلاف قانون، جلسهٔ رسیدگی تشکیل نشد. البته در حال حاضر این یک رویهٔ عادی شده؛ دادگاه‌های تجدیدنظر به ویژه در پرونده‌های این چنینی جلسهٔ رسیدگی برگزار نمی‌کنند. بنابراین جلسهٔ رسیدگی تشکیل نشد و حکم عیناً با یک اصلاح مختصر تأیید شد.”

این وکیل دادگستری افزود:”ما بصورت درخواست اعاده دادرسی کرده‌ایم و در دیوان عالی کشور هم درحال رسیدگی است. شعبه رسیدگی کنندهٔ دیوان پرونده را از مرجع قضایی مطالبه کرده برای اینکه محتویات پرونده را مطالعه و تصمیم گیری کنند.”/به نقل از انصاف نیوز،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید