فرهاد سلمانپور ظهیر، زندانی سیاسی از زندان اوین فرار کرد

فرهاد سلمانپور ظهیر

فرهاد سلمانپور ظهیر، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین فرار کرد.‌ او پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب تهران، به اتهام‌های فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق فعالیت در فضای مجازی و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همکاری با عناصر ضد انقلاب، سایتها و شبکه های خارجی معاند نظام، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ عصر سه شنبه یک شهریور ماه ۱۴۰۱، فرهاد سلمانپور ظهیر، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین پس از یک برنامه ریزی دقیق از این زندان متواری شد.‌

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”این زندانی سیاسی پس از مراجعه به واحد بهداری زندان‌ اوین و پوشیدن لباس های غیر رسمی زندانیان و پوشیدن کتانی مس از مراجعه به واحد دادسرای زندان اوین از درب اصلی این زندان خارج شده است و تا به امروز نیروهای امنیتی موفق به بازداشت مجدد او نشدند.”

لازم به ذکر است، فرهاد سلمانپور ظهیر، در تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۹ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد، محاکمه و از بابت اتهامات « فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق فعالیت در فضای مجازی » و « اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همکاری با عناصر ضد انقلاب، سایتها و شبکه های خارجی معاند نظام »، در مجموع به تحمل شش سال حبس تعزیری محکوم شد. به فرض تائید این حکم در دادگاه تجدیدنظر با اعمال ماده ۱۳۴ تحمل پنج سال از مجموع این حبس بر علیه فرهاد سلیمانپور ظهیر اجباری شده بود.‌

این زندانی سیاسی علاوه بر این از مشکلات حاد بیماری ریه و همچنین ضرب دیدگی شدید از ناحیه ستون فقرات بر اثر پرت شدن پائین از تخت خود در زندان با مشکلات عدیده ای مواجه شده و با توجه به ممانعت امین وزیری و سایر مسئولان قضائی در دادسرای زندان اوین از حق درمان و رسیدگی های پزشکی محروم مانده است. نظریه پزشکان متخصص پس از انجام سی اسکن ابتلای این زندانی سیاسی به بیماری ام اس را تائید کرده بود.

حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۹، با انتشار گزارشی، از وضعیت فرهاد سلمانپور ظهیر به حرکت عمدی یکی از زندانیان جرائم غیرسیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ و پرت کردن فرهاد سلمان پور از ارتفاع ۲/۵ متری از تخت خوابش به پائین و آسیب دیدگی حاد وی از ناحیه ستون فقرات و همچنین تداوم مشکلات ریوی این زندانی سیاسی را اطلاع رسانی کرده بود.

این فعال مدنی، در تاریخ ۳ تیر ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین از بابت اتهامات مذکور مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفته بود.

در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸، فرهاد سلمانپور ظهیر، به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای امنیت تهران اعزام و با اتهامات؛ مشارکت در فراری دادن سعید ملک پور، اجتماع و تبانی علیه حاکمیت جمهوری اسلامی، فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و انتشار اسناد طبقه بندی شده که این اتهامات از بابت همکاری وی برای فراری دادن سعید ملک پور زندانی سیاسی ۲ تابعیتی که چندی پیش پس از اعطای مرخصی از کشور خارج شد و به کشور کانادا بازگشت و همچنین همکاری وی با رسانه آمدنیوز به این فعال مدنی تفهیم شده بود.

همچنین، در تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۸، فرهاد سلمانپور ظهیر، جهت حضور در دومین جلسه بازپرسی با حضور روح الله زم به دادسرای زندان اوین منتقل و سپس برای تحقیقات و بازجوئی از بابت اتهامات دیگری مرتبط با همکاری با روح الله زم و وبسایت آمدنیوز، به سلول انفرادی بند امنیتی ۲ الف سپاه پاسداران منتقل شده بود.

فرهاد سلمانپور ظهیر، عصر روز ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۸، در حالی که به همراه خانواده اش در خیابان در حال تردد بود توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از انتقال به زندان اوین مستقیما به بند امنیتی ۲۰۹ این وزارتخانه جهت بازجوئی منتقل شده بود.

فرهاد سلمانپور ظهیر، پیش تر در اسفندماه سال ۱۳۹۵،‌ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجوئی با  تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در خرداد ماه ۱۳۹۶ از زندان اوین آزاد شده بود. اتهامات مطروحه بر علیه فرهاد سلمانپور ظهیر طی دوران بازجویی اقدام علیه امنیت ملی، داخلی و خارجی جمهوری اسلامی، اجتماعی و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، عنوان شده بود.

این فعال مدنی، پس از آزادی در خردادماه ۱۳۹۶، با تودیع قرار وثیقه برای دومین بار طی ۱ سال در تاریخ  ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۶،  توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجوئی ۲۲ آذرماه ۱۳۹۶، از بند ۲۴۹ قوه قضائیه واقع در زندان اوین آزاد شده بود.

این فعال مدنی، طی این مدت در بند ۲۴۰حفاظت قوه قضاییه تحت بازجویی قرار گرفته بود و دچار مشکلات ریوی و آسیب های جدی در ناحیه استخوان و مفاصل شد. از سوی دیگر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی وقت ماشالله احمدزاده نیز برای یکی پرونده‌های فرهاد سلمانپور ظهیر، این فعال مدنی را از بابت اتهامات اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی، اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، به تحمل ۷ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. صدور این حکم برای فرهاد سلمانپور ظهیر,  مربوط به بازداشت وی از سوی وزارت اطلاعات در اسفندماه ۱۳۹۵ صورت گرفت.

فرهاد سلمانپور ظهیر، در تاریخ ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۶ برای دومین بار توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و برای مدت ۱ماه در سلول انفرادی بند امنیتی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفته بود.

فرهاد سلمانپور ظهیر که سوابق بازداشت متعددی دارد، نخستین بار در دی ماه سال ۱۳۸۸ بازداشت و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی، به اتهامات اقدام علیه امنیت کشور، افشای اسناد محرمانه مربوط به سپاه پاسداران، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری، در مجموع به ۲۶ سال حبس تعزیری حبس تعزیری و ۲۰ سال تبعید به شهرستان شیروان – چرداول پس از اتمام حبس به مدت ۲۰ سال و نیز محرومیت دائمی از حق عضویت در نهادهای انقلابی نظیر نیروی مقاومت بسیج و همچنین انفصال دائم از خدمات و مشاغل دولتی» محکوم شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید