زندان اوین؛ احسان زندیه، زندانی سیاسی، به صورت مشروط از زندان آزاد شد

احسان زندیه

احسان زندیه، زندانی سیاسی محبوس در بند کارگری زندان اوین بطور مشروط آزاد شد.‌ او پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب شهریار به اتهام‌های همچون اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام، محاکمه شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر احسان زندیه، فرزند مصطفی، متاهل و دارای سه فرزند، زندانی سیاسی محبوس در بند کارگری(۳۵۰)زندان اوین، پس از تحمل بخشی از حبس تعزیری سه سال وهفت ماه خود به صورت مشروط آزاد شد.

یک منبع مطلع در این باره گفت:”احسان زندیه، با توجه به سپری کردن یک سوم از مجموع حبس تعزیری خود در ساعات پایانی چهارشنبه ۲ شهریور ماه آزاد شد.”

لازم به ذکر است، احسان زندیه، در تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰، ابلاغ حکم قطعی صادره توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر استان تهران، بازداشت و ابتدا به تیپ ۲ سالن ۱۰ زندان تهران بزرگ منتقل شد و در تاریخ ۲ مردادماه ۱۴۰۱، به همراه ۳۰ نفر از زندانیان سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ به زندان اوین منتقل شده بود.

احسان زندیه، در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، در محدوده سرآسیاب از توابع استان البرز، پس از شلیک گلوله جنگی از سوی نیروهای امنیتی به پای او زخمی و پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی و طی مراحل بازجوئی پس از ۱۷ روز توسط شعبه ۱ و شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ملارد در یک پرونده اما در ۲ بخش تفهیم اتهام و پس از تبدیل قرار او به وثیقه بطور موقت آزاد شد.

با آغاز مراحل دادرسی، احسان زندیه در بخش اول پرونده قضائی خود توسط شعبه دادگاه انقلاب شهرستان شهریار به ریاست قاضی برجسته با اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام، محاکمه و به تحمل ۲ سال و ۷ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری محکوم شد.

این فعال مدنی، در بخش دوم از پرونده قضایی خود هم‌ توسط شعبه دادگاه کیفری ۲ شهرستان شهریار با اتهام تحریق عمدی اموال متعلق به شهرداری، محاکمه و به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

پس از قطعی شدن حکم صادره توسط شعبه دادگاه انقلاب در مرحله تجدیدنظرخواهی و اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و تجمیع جرائم، احسان زندیه، در تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰، پس از حضور در شعبه اجرای احکام بازداشت و به زندان اوین و سپس تیپ‌۲ زندان تهران بزرگ‌ منتقل شد.

در تاریخ ۹ آذر ماه ۱۴۰۰، حکم صادره بر علیه احسان زندیه از بابت بخش دوم پرونده قضایی در مرحله تجدیدنظرخواهی هم عینا تائید شد.‌

اعتراضات موسوم به آبان ۱۳۹۸، از تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸، با هدف اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بنزین و در پی گسترش تورم و گرانی کالاها و خدمات برگزار شد تا روز ۲۸ آبان ماه همان سال ادامه پیدا کرد و در جریان این تجمعات تعداد بسیاری از شهروندان در شهرهای ایران کشته، زخمی و پس از آن تعداد بسیاری نیز بازداشت و به احکام‌ حبس تعزیری و حتی اعدام محکوم شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید