بیانیه انجمن مهندسان ایران در واکنش به قتل مهسا امینی

انجمن مهندسان ایران

در ادامه واکنش ها نسبت به محکومیت جان باختن مهسا(ژینا) امینی، انجمن مهندسان ایران با انتسار بیانیه ای این فاجعه را محکوم کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز یکشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۱، انجمن مهندسان ایران، با انتشار بیانیه ای، جان باختن مهسا(ژینا)امینی، در پی بازداشت و آسیب جسمی شدید توسط توسط ماموران گشت ارشاد را محکوم کرد و خواستار عزل وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:”ما خواهان عزل وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی به دلیل اهمال در این اتفاق و اتفاقات مشابه هستیم. عزل این دو مقام مسئول، اقدامی ضروری در همدردی با افکار عمومی و پذیرش اشتباهات اخیر است.”

متن بیانیه انجمن مهندسان ایران در ادامه می آید:

“فاجعهٔ دلخراش مرگ مهسا (ژینا) امینی در اثر خشونت گشت ارشاد بار دیگر وجدان ملی و روح جمعی ایرانیان را بشدت جریحه‌دار و به درد و خشم مشترک ملی تبدیل کرد. اینک این ضایعه چنان بزرگ است که مردم را به چیزی کمتر از انحلال گشت‌ ارشاد و عزل وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی راضی نخواهد کرد.

برخورد خشن و دور از انسانیت گشت‌های ارشاد در زمینهٔ پوشش زنان گذشته از این‌که موجب تحقیر و هتک کرامت زنان سرزمین مان و ناقض حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان این مملکت است، موجب قطبی شدن جامعه، گسترش تبعیض و نارضایتی و عمیق تر شدن شکاف دولت ملت میگردد.

یک روز سپیده رشنو را با چهره‌ای کبود از ضرب و شتم در پرده تلویزیون وادار به اعتراف علیه خود میکنند و امروز به بهانه‌ واهی توجیه و آموزش درباره حجاب زندگی را از مهسا امینی می ستانند. واضح است روند خالص سازی حکومت که در سند موسوم به گام دوم انقلاب پلاتفورمیزه شده است تماماً در انطباق با آن سند پیش میرود.

برخورد با مخالفین و منتقدین، تحدید آزادی های اجتماعی زنان و جوانان کشورمان اکنون بطور سیستماتیک بر اساس منویات آن سند اجرا می شود. این ها همه بخشی از فرایند تلاش برای عادی سازی وضع موجود و زدودن خاطره پروژه یکدست سازی و تسلط میدان بدست نظامیان بر خلاف رای اکثریت ملت و برخلاف منافع ملی است.

انجمن مهندسان ایران ضمن محکومیت شدید برخوردهای ماموران گشت ارشاد با زنان و دختران ایران زمین که گاهی به مصیبت های باور نکردنی مانند مرگ مهسا امینی میانجامید، از مقامات عالیه و رییس جمهور کشور میخواهد بساط گشت‌های ارشاد که به خشم و نارضایتی عمومی و فاجعه می‌انجامند و ناقض کرامت شهروندان‌ است را کامل جمع آوری کنند و عاملان و آمران این فاجعه فورا شناسایی و محاکمهٔ علنی و محکوم شوند. هر اقدامی تحت پوشش مصلحت یا توجیه امنیتی برای تحت فشار گذاشتن خانواده خانم مهسا امینی، نقض حقوق شهروندی و مصداق آزار و تهدید علیه آنهاست که حق دارند از حقوق قانونی شان برای تظلم خواهی استفاده کنند.

مصلحت و امنیت ملی در این مقطع زمانی، حکم میکند با مسببان این اتفاق دل‌خراش شدیدا و فورا برخورد شود.

نیروی انتظامی امروز بایستی شرمنده مردمی باشد که خونشان از تکرار فجایع علیه مهساها به جوش آمده است.

ما خواهان عزل وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی به دلیل اهمال در این اتفاق و اتفاقات مشابه هستیم. عزل این دو مقام مسئول، اقدامی ضروری در همدردی با افکار عمومی و پذیرش اشتباهات اخیر است.

انجمن مهندسان ایران/ به نقل از امتداد،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید