اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت پنج شهروند توسط نیروهای امنیتی در بهبهان/ آزادی سه دانش آموز بازداشتی در شهرستان بناب

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در بهبهان، دستکم پنج شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، سه دانش آموز بازداشت شده در شهرستان بناب از کانون اصلاح و تربیت تبریز آزاد شدند. همچنین سهیل خوشدل، دانش آموز ۲۷ ساله اهل رشت به علت ناتوانی خانواده در تامین وثیقه محبوس مانده است.

به گزارش کمپین دفا از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، افشین رسولی، امید عسکری، عبدالله ایتوک، نسیم ایزدی و اشرف فکور صبور، پنج تن از شهروندان ساکن بهبهان از توابع استان خوزستان، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در این‌ شهرستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

یک منبع مطلع در این خصوص گفت:”اشرف فکور صبور، در تاریخ ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱، در محدوده میدان بانک ملی شهرستان بهبهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی در بهبهان منتقل و چندی بعد نیز پس از اتمام بازجوئی ها به زندان سپیدار اهواز منتقل شده است.”

منبع مطلع دیگر از شهرستان بهبهان گفت:”بازداشت نسیم ایزدی در تاریخ ۲۶ مهر ماه صورت گرفت و تداوم بازداشت او در حالی ادامه دارد که فرزندان او از وجود مادر محروم شدند‌ و او در حال حاضر در زندان سپیدار اهواز بسر می برد. همچنین، عبدالله ایتوک، روز یکشنبه ۱ آبان ماه بازداشت شد و پس از مدتی کوتاه تصاویری از وی در حالی که دستبند به دست داشت در صفحه اینستاگرامش منتشر شد. از مصادیق حقوقی اتهامات وی اطلاعی در دست نیست.”

همچنین، روز دوشنبه ۲ آبان ماه ۱۴۰۱، علی ولی محمدی، اشکان جاویدفر و آراز بدیعی، سه دانش بازداشتی اهل بناب و محبوس در کانون اصلاح و تربیت شهر تبریز، پس از اتمام بازجوئی ها با تودیع وثیقه آزاد شدند.‌

یک منبع نزدیک به این دانش آموزان در خصوص اتهامات آنها گفت:”ارگان بازداشت کننده این ۳ دانش آموز نیروی انتظامی بوده و مصادیق حقوقی اتهامات آنها (تبلیغ علیه نظام از طریق سر دادن شعارهای هنجارشکنانه) عنوان شده است.
این منبع مطلع تصریح کرد:”ماموران امنیتی هنگام بازداشت علی ولی محمدی، اشکان جاویدفر و آراز بدیعی، با رفتاری خشونت آمیز ابتدا آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس آنها را به کانون اصلاح و تربیت شهر تبریز مرکز استان آذربایجان غربی منتقل کرده بوند.”

اما شورای تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران‌اعلام کرد؛ قرار بازداشت سهیل خوشدل، متولد: ۱۳۸۴، محبوس در کانون اصلاح و تربیت زندان لاکان رشت، به وثيقه ای با مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان تبدیل شده است اما در پی ناتوانی خانواده وی در تامین مبلغ وثیقه مذکور این دانش آموز بطور بلاتکلیف محبوس مانده است.

همچنین، بازپرس شعبه ۱۰ دادسرای عمومی و انقلاب شهر رشت با تبدیل یا کاهش میزان وثیقه مخالفت کرده است.

لازم به ذکر است، سهیل خوشدل، در تاریخ ۲ مهر ماه ۱۴۰۱، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در شهر رشت پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی جهت طی مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی به کانون اصلاح و تربیت واقع در زندان لاکان رشت منتقل شد و از آن زمان بطور بلاتکلیف در کانون اصلاح و تربیت زندان لاکان بسر می برد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید