گزارش عفو بین الملل از جان باختن هشت تَن دیگر از شهروندان در جریان اعتراض‌های سراسری

عفو بین الملل

سازمان عفو بین با انتشار گزارشی از جان باختن دستکم ۸ تن از شهروندان معترض در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در ایران طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز پنج‌شنبه پنج آبان ماه ۱۴۰۱، سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی از جان باختن دستکم هشت تن دیگر از شهروندان در ۴ استان ایران در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در پی شلیک مستقیم نیروهای امنیتی خبر داد.

استفاده بی ضابطه از سلاح های جنگی و برخوردهایی به مراتب خشونت آمیز در مقابل شهروندان بدون سلاح از جمله مواردی است که سازمان عفو بین الملل در گزارش خود به آنها اشاره کرده است.

ترجمه متن گزارش سازمان عفو بین الملل در ادامه می آید:

“هبا مرایف، مدیر عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت:”در پاسخ به قتل غیرقانونی حداقل ۸ نفر از تاریخ ۴ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی ایران در حالی که مجدداً به سوی عزاداران و معترضان در حداقل چهار استان تیراندازی کردند و بر اساس درخواست‌های فزآینده بین المللی برای ایجاد مکانیسم سازمان ملل متحد در مورد ایران مورد تاکید است.”

استفاده بی پروا و غیرقانونی مقامات ایرانی از اسلحه گرم علیه معترضان، از جمله گلوله جنگی، بار دیگر هزینه غم انگیز بی عملی بین المللی را آشکار می کند. همه کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل باید اکنون اقدام قاطعانه ای انجام دهند و فوراً یک جلسه ویژه درباره ایران تشکیل دهند تا از تلفات بیشتر جان افراد جلوگیری شود. عدم اقدام قاطع فقط مقامات ایرانی را برای سرکوب بیشتر علیه عزاداران و معترضانی که قرار است در روزهای آینده در مراسم بزرگداشت چهلمین روز از اولین مرگ معترضان پس از سرکوب مرگبار تظاهرکنندگان تجمع کنند، ترغیب خواهد کرد. ”

هبا مرایف، مدیر سازمان عفو بین الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در این خصوص اعلام کرد:”عدم اقدام قاطع فقط مقامات ایرانی را برای سرکوب بیشتر عزاداران و معترضان جسارت می‌کند.”

همچنین، شورای حقوق بشر سازمان ملل باید برای مقامات ایرانی روشن کند که جنایات آنها بر اساس قوانین بین‌الملل بدون مجازات نخواهد ماند و ما خواستار ایجاد یک مکانیزم گزارش‌دهی و پاسخگویی مستقل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران از سوی مقامات آن کشور هستیم.

شکست مداوم در اجرای چنین مکانیسمی، با وجود قتل‌های غیرقانونی گسترده معترضان از زمان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ و دی ماه ۱۳۹۸، نشان‌دهنده این است که چنین تراژدی‌های وحشیانه‌ای در ایران چگونه به وقوع پیوسته است. مدتهاست که جامعه بین المللی فریادهای خانواده قربانیان و مدافعان حقوق بشر برای عدالت را نمی شنود.

در تاریخ ۴و ۵ آبان ماه ۱۴۰۱، نیروهای امنیتی ایران استفاده از زور غیرقانونی را تشدید کردند – از جمله با شلیک سلاح گرم و مهمات واقعی، گلوله‌های ساچمه ای و گاز اشک‌آور – علیه معترضان و عزاداران در استانهای کردستان، لرستان، کرمان و آذربایجان غربی.

در تاریخ ۴ آبان ماه ۱۴۰۱، هزاران نفر در سقز از توابع استان کردستان، به مناسبت چهلمین روز جان باختن مهسا (ژینا) امینی بر سر مزار وی تجمع مسالمت آمیزی را برگزار کردند. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت، گلوله‌های ساچمه ای و گاز اشک‌آور شلیک کردند و چندین نفر را مجروح کردند.

در تاریخ ۵ آبان ماه ۱۴۰۱، نیروهای امنیتی، در شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی، به‌طور غیرقانونی از سلاح گرم علیه تظاهرات کنندگان استفاده کردند، جایی که هزاران نفر در اعتراض به کشته شدن اسماعیل مولودی، معترضی که در تاریخ ۱ آبان ماه ۱۴۰۱، در این شهر توسط نیروهای امنیتی به ضرب گلوله کشته شد، تجمع کرده بودند. یک زن به نام کبری شیخه و دو مرد زانیار ابوبکری و شاهو خضری کشته شدند.

در شامگاه چهارشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۱، نیروهای امنیتی، محمد شریعتی و افشین عاشم را به ترتیب در شهر سنندج مرکز استان کردستان، و قصرشیرین از توابع استان کرمانشاه، در جریان اعتراضات به قتل رساندند.

از سوی دیگر در تاریخ ۵ آبان ماه ۱۴۰۱، حداقل دو معترض دیگر در شهرستان بانه از توابع استان کردستان نیز کشته شدند. سازمان عفو ​​بین الملل به دنبال تائید نام و هویت آنها است.

در تاریخ ۴ آبان ماه ۱۴۰۱، کارشناسان سازمان ملل، از جمله جاوید رحمان، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، از شورای حقوق بشر خواستند با ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی در مورد ایران طی یک نشست ویژه اقدام فوری انجام دهد. وزیر امور خارجه آلمان همچنین از سازوکار مستقل سازمان ملل در مورد ایران حمایت کرده است.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید