مصطفی نیلی، وکیل دادگستری توسط اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت شد

مصطفی نیلی

نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در تهران، مصطفی نیلی، وکیل دادگستری را بازداشت کردند.‌ هنوز از دلایل بازداشت این وکیل دادگستری اطلاعی در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیاتن سیاسی و مدنی؛ روز دوشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۱، مصطفی نیلی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، در فرودگاه مهرآباد تهران توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این وکیل دادگستری پیش‌ترهم سابقه بازداشت و محکومیت حبس و محرومیت‌های اجتماعی را در کارنامه فعالیت‌های حقوق بشری خود دارد.

فاطمه نیلی، خواهر این وکیل دادگستری ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت:”دوشنبه ۱۶ آبان ساعت ۱۸ در فرودگاه مهرآباد تهران، اطلاعات سپاه، برادرم مصطفی نیلی را بازداشت کردند و ساعت ۹ شب به همراه ۳مامور مرد و یک مامور زن به منزل مادرم مراجعه ، پس از بازرسی منزل و توقیف شناسنامه و مدارک کاری، ایشان را با خود بردند.”

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، مصادیق اتهامات مطروحه و وضعیت مصطفی نیلی اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به ذکر است، اواخر مرداد ماه ۱۴۰۱، مصطفی نیلی به همراه آرش کیخسروی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی و مریم‌افرافراز، متهمان پرونده موسوم به (دادخواهان سلامت) توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در مجموع به تحمل ۱۰ سال و ۹ ماه ۵ روز حبس تعزیری و مجازات تکمیلی محکوم شدند

مصطفی نیلی، در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات (اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، به تحمل ۴ سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای و ۲ سال محرومیت از اشتغال به حرفه وکالت محکوم شده بود.

در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، مصطفی نیلی، به همراه سایر متهمان پرونده موسوم به دادخواهان سلامت، پس از حضور در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم در سومین جلسه دادرسی خود محاکمه شدند.

جلسه دوم این دادگاه هم در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم، برگزار و اتهامات(اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور)و(فعالیت تبلیغی علیه نظام)، به متهمان پرونده تفهیم شده بود.

در جلسه اول دادگاه رسیدگی به این پرونده در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰، محاکمه آرش کیخسروی، وکیل دادگستری و یکی از ۵ متهم پرونده مذکور، در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

مصطفی نیلی، در تاریخ ۲۳ مراد ماه ۱۴۰۰، به همراه آرش کیخسروی، مهدی محمودیان، مریم فرا افراز و محمدرضا فقیهی، در جلسه ای که برای تنظیم شکایت از مسئولانی که در بحران کرونا موجبات هزینه‌ های جانی و مالی هنگفتی به شهروندان ایران شده بودند توسط ماموران امنیتی بازداشت و به سلول انفرادی در بند امنیتی زندان اوین منتقل شدند.

پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم، محمدرضا فقیهی، در تاریخ ۸ شهریور ماه ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه، مصطفی نیلی در تاریخ ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان، مریم افراز در تاریخ ۷ دی ماه ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و آرش کیخسروی هم درتاریخ ۴دی ماه ۱۴۰۰ با تودیع وثیقه، بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شدند.

از میان افراد بازداشت شده مهدی محمودیان، در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری خود از بابت پرونده دیگر در اندرزگاه ۸ زندان اوین بسر می برد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید