اعتراض‌های سراسری؛ صدور حکم اعدام ماهان صدارت مدنی، توسط دادگاه انقلاب تهران

صدور حکم اعدام ماهان صدارت مدنی

دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری با صدور دادنامه ای ماهان صدارت مدنی را به اعدام محکوم کرد. او در جریان اعتراض‌های جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، ماهان صدارت مدنی، فرزند کاظم، ساکن تهران، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری به اعدام محکوم شد.

براساس کیفرخواست صادره توسط شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوین، ماهان صدارت مدنی از بابت اتهام (محاربه) و (ایجاد رعب و وحشت در جامعه)، توسط ایمان افشاری، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده است.

با توجه به اینکه حکم مذکور در دادگاه بدوی صادر شده پرونده ماهان صدارت مدنی برای تایید و یا رد این حکم به یکی از شعب دیوان عالی کشور ارجاع خواهد شد.

همچنین، مجموع اتهامات ماهان صدارت مدنی بر طبق اعلام رسانه های رسمی داخل کشور:”محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد (چاقو)، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، آتش زدن موتورسیکلت و تخریب گوشی شاکی خصوصی و ایراد جرح عمدی با چاقو عنوان شده است.”

لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۱، جلسه دادرسی به پرونده ماهان صدارت مدنی، در حالی توسط ایمان افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد که متهم این پرونده بر طبق تبصره ماده ۴۸ آئین دادرسی کیفری از حق وکیل انتخابی خود برای دفاع از وی در این جلسه دادرسی محروم و وکیل وی از میان وکلای مورد نظر قوه قضائیه بوده است.

در حالی حکم اعدام به اتهام (محاربه) برای ماهان صدارت مدنی صادر شده که بخشی از دفاعیات متهم این پرونده و وکیل تسخیری وی در جلسه دادرسی به تاریخ رسیدگی ۱۲ آبان ۱۴۰۱ به شرح ذیل است.

وکیل ماهان صدارت مدنی با حضور در جایگاه ضمن دفاع از موکل خود گفت:”درباره اتهامات کتک کاری و آتش زدن موتور سیکلت تصمیم‌گیری را به دادگاه واگذار می کنم.”

وی ادامه داد:”درباره اتهام (محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد)، تصاویر را دیدم، متهم موضوع کشیدن سلاح سرد را انکار می کند.”

قاضی افشاری از وکیل مدافع پرسید، پس چه کسی به شاکی ضربه زده است؟ وکیل متهم گفت:”در شلوغی شکل گرفته ممکن بوده یک نفر از پشت به این فرد حمله کرده باشد.”

‌در ادامه به دستور ایمان افشاری، فیلمی از صحنه درگیری رخ داده که از طریق یک دوربین مداربسته ضبط شده بود در دادگاه به نمایش گذاشته شد و ماهان صدارت مدنی، پس از دیدن تصاویر مجددا تاکید کرد که (چاقو در دست ندارد).

سپس یکی از شکات پرونده مدعی شد:”در فیلم مشخص است که متهم باک موتور من را با چاقو سوراخ می کند و شواهد آن موجود است، این در حالی است متهم می گوید چاقو در دست نداشته است.”

متهم پاسخ داد:”من با دست بر روی باک بنزین موتور واژگون شده می کوبم و در دستم چاقو نیست. من فقط در گیری و آتش زدن موتور سیکلت را قبول دارم.”

ماهان صدارت مدنی، در تاریخ ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۱، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به یکی از بازداشتگهای متعلق به ارگانهای امنیتی و طی مراحل بازجوئی سپس در شعبه بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ مقدس واقع در زندان اوین مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفت./ به نقل از تسنیم،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید