دادگاه انقلاب تهران؛ مهوش ثابت شهریاری، شهروند بهایی محبوس در زندان اوین تفهیم اتهام شد

مهوش ثابت شهریاری

جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام مهوش ثابت شهریاری، شهروند بهایی محبوس در زندان اوین برگزار شد. او به اداره جمعیت تحت عنوان فرقه انحرافی ضاله با هدف برهم زدن امنیت کشور، تفهیم اتهام شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی هفته گذشته، مهوش ثابت شهریاری، شهروند بهایی، محبوس و بلاتکلیف در زندان اوین توسط شعبه بازپرسی ناحیه ۳۳ قضایی تهران تفهیم اتهام شد و پرونده وی برای تعیین تاریخ دادرسی به دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده است. وی پیش از این نیز به سبب فعالیتهای مسالمت آمیز مذهبی خود به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم و پس از تحمل آن دوران آزاد شده بود.

براساس کیفرخواست صادره توسط بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ مقدس واقع در زندان اوین؛ مهوش ثابت شهریاری، متهم است به (اداره جمعیت تحت عنوان فرقه انحرافی ضاله با هدف برهم زدن امنیت کشور) و از بابت همین اتهام برای وی کیفرخواست صادر و با اعمال ماده ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی، دادستان بعنوان مدعی العموم درخواست حبس از ۲ تا ۱۰ سال برای مهوش ثابت شهریاری از دادگاه کرده است.

همچنین، در بخش دیگری از این کیفرخواست به سفر مهوش ثابت شهریاری به خارج از کشور و دیدار وی با دوستان و آشنایان، انجام مناسک مذهبی از طریق واتس اپ و سایر نرم افزارهای ارتباطی با عنوان جرم ذیل مصداق حقوقی اتهام مذکور یاد شده است.

حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، با انتشار گزارشی به شرح وضعیت ۲۱ شهروند بهایی از جمله مهوش ثابت شهریاری پرداخته شد.

لازم به ذکر است، مهوش ثابت شهریاری، در تاریخ ۹ مردادماه ۱۴۰۱، در پی یورش های گسترده و هماهنگ ماموران وزارت اطلاعات به منازل مسکونی بسیاری از شهروندان بهایی در شهرهای مشهد، ماهشهر، گرگان، شیراز، گنبدکاووس، تهران و کرج، پس از تفتیش منزل بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات در کرج منتقل شد.

مهوش ثابت شهریاری، پس از مدتی کوتاه برای انجام بازحویی ها و تشکیل پرونده به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوبن منتقل شد.‌

در تاریخ ۱۰ مردادماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات، با انتشار اطلاعیه ای مدعی شد این تفتیش منازل و بازداشت‌ها به علت ارتکاب این شهروندان بهایی به(جاسوسی برای اسرائیل)بوده است.

مهوش ثابت شهریاری، از اعضای پیشین جامعه بهائی ایران موسوم به یاران ایران است.

مهوش ثابت در ۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۶ در مشهد بازداشت شد و شش مدیر جامعه بهایی دیگر نیز در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ در منزلشان بازداشت شده اند.

در بهمن ماه سال ۱۳۸۷، مهوش ثابت شهریاری به همراه سایر مدیران جامعه بهایی ایران در شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوبن مورد تفهیم اتهام و بازپرسی قرار گرفتند و سپس پرونده آنها به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد.

با آغاز مراحل دادرسی، مهوش ثابت شهریاری، در زمستان ۱۳۸۸ و بهار ۱۳۸۹، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه و با وکالت  مهناز پراکند، بعنوان وکیل مدافع آن‌ها محاکمه و در تاریخ ۱۷ مرداد سال ۱۳۸۹، به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران هریک از اعضای جامعه بهایی موسوم به یاران ایران، به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری و در مجموع به ۱۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

با اعلام اعتراض به حکم بدوی و ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان تهران، در تاریخ ۲۴ شهریور سال ۱۳۸۹ دادگاه تجدید نظر پس از حذف اتهاماتی از قبیل (جاسوسی) و (همکاری با دولت اسرائیل)، این حکم را به ۱۰ سال حبس تعزیری برای هر یک از این ۷ نفر کاهش داد.

پس از اجرای این حکم و در خواست اعمال ماده ۴۷۷ اعاده دادرسی و ارجاع پرونده به شعبه دیوان‌عالی کشور این حکم بر خلاف شرع تشخیص داده شد و مجددا به ۲۰ سال افزایش یافت و حکم ۲۰ سال زندان به مهوش ثابت شهریاری و ۶ عضو دیگر یاران ایران به صورت رسمی ابلاغ شد اما پس از گذشت ۸ سال و نیم از دوران محکومیت مدیران جامعه بهایی ایران این حکم به ۱۰ سال حبس تعزیری کاهش یافت.

مهوش ثابت شهریاری، در تاریخ ۱۷مرداد ۱۳۸۹، همراه با سایر رهبران بهایی به زندان رجایی‌شهر منتقل شد اما در پی انحلال بند زنان زندان رجایی‌شهر در تاریخ ۱۳اردیبهشت سال ۱۳۹۰، همراه با فریبا کمال آبادی، به زندان قرچک ورامین منتقل و دو هفته بعد به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد و در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، پس از اتمام دوران حبس خود آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید